Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Detaljerna

Oliver Lopez
Oliver Lopez 19 maj 2012 1 minuters läsning

Igår var jag ute med ett gäng och åt middag på fantastiska AG här i stan. Jag är alltid nöjd efteråt och då både med maten och servicen. Som en parallell kan jag nämna att jag åt lunch i torsdags på ett nyöppnat café där man inte riktigt höll samma klass.

T.ex. så tillhör det god sed att fylla på glasen hos gästerna vid behov. Att ta bort tallrikar som inte skall användas mer är också det en detalj att ha koll på. Detta gör man på AG, det gör man inte på många andra ställen.

På cafét fanns det inget vatten i karafferna, smöret var slut, dessutom var salladsbuffén ihopkrafsad och såg allmän oaptitlig ut. Det tar 2 minuter att fylla på vatten och lägga upp ny fräsch sallad men det gjordes inte. Att ägaren som stod i kassan kände sig stressad i en tom lokal utan folk och hade problem med både kassan och kaffemaskinen förbättrade inte direkt hennes utgångsläge.

På samma sätt är det inom försäljning. Många är de säljare som lovar att återkomma på tisdag eftermiddag med ringer på onsdagen istället. Varför? Kan du inte hålla det du lovar, säg att du ringer inom ett par dagar då istället. Det är din trovärdighet och ditt personliga varumärke du riskerar.

Att skicka en offert som du har kört copy/paste på från tidigare kunder och missat att byta företagsnamnet på ett ställe, inger samma slarviga intryck. Ett sätt att ha bra koll på detaljer i ditt säljarbete är att jobba efter en tydlig process. Alldeles för få har en sådan idag.

Glöm inte att dela detta inlägg!