Komplex B2B-försäljning

Att genomföra förändringar

Oliver Lopez
Oliver Lopez 31 jul 2012 1 minuters läsning

Jag satt och läste en artikel kring säljprocesser och varför 75% av dessa, enligt en amerikansk studie, inte används efter implementation och kom över följande intressanta fakta:

Enligt en bok av David Rock (Your Brain at Work), sker förändringar i hjärnan så fort vi blir medvetna om att en ny process och ett nytt sätt att jobba på skall till. Det som händer är att människan reagerar negativt inför all förändring, detta ligger i vår natur. Den mänskliga hjärnan slår bakut inför att lära sig nya mönster

Så hur kan vi motverka detta och få säljare att ta till sig nya metoder och hur kan vi se till att dessa börjar användas?

Några exempel är:

1. Välj de bästa säljarna och låt dessa vara med i pilot tester. Lyft dessa individer när de har lyckats

2. Låt säljarna vara med och utforma säljprocessen, det är trots allt de som skall använda den

3. Ha avstämningar mellan säljchefer och säljare för att ta reda på hur processen används och vad som kan förbättras

4. Påvisa ökad effektivitet och ökat antal affärer med bra utfall löpande, för att förstärka vinsten med att implementera den nya processen

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Please upload the image
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Sluta kasta pengarna i sjön marknadschef!

28 sep 2014
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Marknadschefens huvudvärk

22 nov 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Varför ska säljavdelningen bry sig?

25 sep 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez