Komplex B2B-försäljning

Att vara en bra förlorare

Oliver Lopez
Oliver Lopez 09 jul 2012 1 minuters läsning

Att vara en bra vinnare är svårt, så även att vara en bra förlorare. I klippet ovan från Dagens Industri skriver Lowe Brindfors ett öppet brev till IKEA, kunden man pitchade för nyligen. De som tappade kunden var Forsman & Bodenfors och de som vann var Åkestam Holst.

Det kan tyckas onödigt eller rent av löjligt att göra det som Lowe Brindfors gör här men samtidigt kommer man ihåg det. Att vara en stor förlorare lönar sig i längden.

För att göra en koppling till säljets värld så skulle det kunna vara att man efter en förlorad affär tackar kunden och önskar lycka till med valet av leverantör. Alltför ofta har jag själv varit med om konkurrenter som pratat illa om mitt företag, ibland framgångsrikt men oftast med en bitter eftersmak. Det är få kunder som anser det vara ett professionellt agerande.

Gällande att vara en bra vinnare, så kan detta vara lika svårt. Att vara nöjd, självsäker men även ödmjuk är en konst. Vi har säkert alla trillat dit när vi känt oss oslagbara, för att någon månad senare inte leverera vår budget och landa med en duns i verkligheten igen.

 

Glöm inte att dela detta inlägg!