Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Är du ett irritationsmoment?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

 

 

 

 

 

 

Att skapa värde vid ett första samtal med kund är extremt viktigt av flera olika anledningar.
Dels vill vi framstå som någon som har intressanta insikter att bidra med och dels vill vi kunna fortsätta dialogen med personen för att få boka ett kundmöte.

Är du en av alla de jobbiga säljarna som ringer och stör personer under arbetstid? Risken är stor att så är fallet.

Varför är det så svårt att respektera din egen och kundens tid genom att göra lite förarbete innan du slänger dig på telefonen? Det är ju helt uppenbart att du låter oförberedd, inövad och "säljig" om du inte har förberett dig på rätt sätt innan du ringer ditt samtal.

Jag har tidigare skrivit om att bli avvisad av kunden och hur vi kan komma runt detta. Det vi helst vill är att aldrig hamna här men vi gör det p.g.a. att vi inte är intressanta nog när vi ringer.

Av vilken anledning ska en chef, inköpare etc. lyssna på en säljare som inleder sitt samtal på följande sätt:

"Hej Lars, jag heter Anna och ringer från Företaget X, har du hört talas om oss? Inte? Vi är den ledande leverantörer i norden av utbildningstjänster på nätet.
Vi jobbar idag med Bonnier, IKEA och SCA, där vi levererar högkvalitativa tjänster för deras medarbetare inom utbildning. Hur jobbar ni med utbildningar idag?
Nejdå, jag ska inte sälja någonting"

1. Vem bryr sig vilka ni jobbar med i detta skedet?
2. Självklart har jag inte hört talas om er, varför ställer du frågan alls? Vilket är syftet?
3. Vem säger att ni är ledande på det ni gör? Du som säljare?
4. Borde inte du veta om vi jobbar med utbildningar innan du ringer?

Dessa fyra punkter är lite av grunden till problemet. Vill du för övrigt läs om hur du borde lägga upp ett samtal så kan du göra det här.

Varför måste alla som jobbar med sälj börja med att berätta hur mycket deras företag omsätter och vilka kunder de har? På vilket sätt är det överhuvudtaget relevant för mig som köpare i detta läget?

Hur tror du att pitchen skiljer sig mellan olika säljare inom utbildningsbranschen om 10 stycken ring under samma dag? Inte nämnvärt kan jag säga.

Varför tycker vi inte om säljare? Jo, det kan du läsa om här men i korthet handlar det om att:

Vi tycker inte om säljare för att:

  • De flesta av oss tar oss inte ens tid att läsa på lite om den vi ringer till, vi repsekterar inte personens tid och tror att de ska lyssna på oss
  • Vi berättar alltid om våra fantastiska företag och erbjudanden
  • Vi är inte personliga när vi ringer, vi läser rakt upp och ner från ett manus, eller ännu värre, vi babblar utan någon röd tråd
  • Vi är förutsägbara och tråkiga, vi tar upp tid och ställer massa frågor utan att de någonting tillbaka

Vill du lära dig hur du kan driva en insiktsbaserad affärsprocess?


Hämta din guide till insikt här!

Oliver Lopez

Mest läst