Komplex B2B-försäljning

Skapa din individuella affärsplan

Oliver Lopez
Oliver Lopez 12 nov 2012 1 minuters läsning

De flesta företag har någon typ av affärsplan. I denna ser man vad syftet med bolaget är, vilka produkter och marknader man ska fokusera på och vilka värden man tillför. Det jag undrar nu är om du har din egen affärsplan för dig som säljare?

Det finns många fördelar med att se sig själv som ett företag. T.ex. blir det lättare att fokusera, att göra rätt saker helt enkelt. Att han en affärsplan innebär att man har planerat sitt kommande år lite mer i detalj, för vi vet ju att planering ligger till grund för ett bra säljarbete under 2013, eller hur?

En individuell affärsplan kan innehålla följande delar:

Mål
- antal nya kunder under året
- personliga intäktsmål
- produkter & tjänster som skall säljas

Strategier
- Har du specifika konton där du tänker lägga extra mycket tid
- Vilken region, bransch, storlek på bolag kommer du jobba inom -
- Har du en fokuserad kundlista

Genomförande
- Antal samtal du ska ringa
- Hur många möten du ska genomföra

Hinder
- Hur väl kan du dina produkter och erbjudanden
- Bör du investera i säljutveckling
- Personliga utmaningar som kan påverka utgången

Ta en funderare över detta, det kan vara värt investeringen i tid.

Glöm inte att dela detta inlägg!