Du har segmenterat dina kunder, valt vilka du ska fokusera på och sitter med telefonen i hand för att boka möten under kommande veckor.
Du har precis dragit igenom de första meningarna som väcker intresse hos kund och får den ovälkomna meningen i luren:
"Skicka mig lite information per mail, så ska jag titta på det och återkomma"
Game Over, eller hur är det nu?
Att kunden säger detta beror på någon, eller en kombination av nedanstående:
- Du har inte differentierat dig från de andra 20 säljarna som har ringt under dagen
- Du tillför inget värde eller väcker intresse hos kunden
- Kunden säger nej, på ett svenskt subtilt sätt
Så vad gör vi?
Det finns sätt att bemöta detta. Ett är att t.ex fråga vad det är för information du ska skicka? Ett annat är att fråga om det finns ett genuint intresse i detta, då det kommer kräva lite tid från min sida att ta fram rätt typ av information.
Vad vi försöker göra är att få kunden att erkänna att det bara är en undanflykt för att man inte kan prata just nu eller inte är intresserad. Vad som händer om vi skickar information och sedan ska följa upp det är att vi hamnar i processen där vi bränner pengar utan framsteg i form av aktiviteter som läggs på fel saker.
Slutsats
1. Försök att inte hamna i situationen överhuvudtaget genom att skapa värde och väcka intresse
2. Om du hamnar där, förankra med kunden den riktiga anledningen till utspelet
3. Om det inte hjälper, ring mig :)
Trevlig helg!