Komplex B2B-försäljning

Konkurrens är bra för dig

Oliver Lopez
Oliver Lopez 28 dec 2012 0 minuters läsning

Som människor är vi vana att ta givna "regler" som sanningar. Varför skulle jag starta upp ett företag som jobbar med catering om det redan finns 40 stycken i min hemstad? Eftersom ingen har börjat sälja produkten X så finns det ingen marknad för detta, annars hade väl produkten redan funnits?

  • Kan det vara så att fler än vi tänker på samma sätt och därav är det ingen som genomför det vi alla tänker?
  • Kanske är det så att det är lättare att lansera en produkt om det finns konkurrens?
  • Ju fler konkurrenter, desto lättare att hitta sin nisch?

Speciellt punkt två är intressant. Jag har själv jobbat på företag där man har varit först i sin nisch och det är extremt svårt att komma in på en marknad med någonting nytt. Först när du har brutit mark så kommer dina konkurrenter och rider på vågen du har skapat.

 

Glöm inte att dela detta inlägg!