Komplex B2B-försäljning

Hur vill du att dina egna säljare ska bli behandlade

Oliver Lopez
Oliver Lopez 03 mar 2013 2 minuters läsning

behandla säljare med respektDu som är en av våra potentiella kunder. Vi som säljare har kanske dig och ditt företag på vår lista på intressanta kunder. Vissa av oss säljare gör ett bra och proffsigt intryck, andra av oss är helt enkelt inte speciellt duktiga inom vårt yrke. Oavsett vilken typ av säljare du stöter på, kan du alltid välja hur du bemöter oss.

Skulle du ha oturen att stöta på en säljare som inte har gjort sin hemläxa, någon som inte tillför värde, då kan jag förstå att du vill hålla processen kort. Detta självklart med allt rätt. Jag är därför nyfiken på hur det kommer sig att du som kund väljer att inte återkomma med någon typ av besked alls? Skulle det nu vara så att en säljare jagar dig och du redan initialt vet att du inte kommer att dra någon som helst nytta av en dialog med personen i fråga, varför väljer du inte att direkt meddela detta i någon form av kommunikation?

Strutsen

Det är mer regel än undantag att du väljer att inte svara på mail, samtal eller annan form av kontaktsökande i förhoppning om att säljaren skall försvinna. Tänk då på detta: Så länge du inte svarar eller återkommer ser säljare (speciellt mindre duktiga) detta som en möjlighet att ändå få till ett möte eller en dialog. Det är inte ok att ignorera en person under veckor utan någon typ av feedback. Ja, jag är medveten om att du är upptagen och att detta är lägst prioriterat på din agenda men vore det inte skönt att bli av med din "stalker" en gång för alla?

Att framstå som seriös och tydlig - samt respektera din motpart

Det tar ungefär 10 sekunder att skriva ett tydligt och bestämt mail där du meddelar att detta inte är intressant just nu. Skulle det dessutom vara så att det inte är intressant, någonsin, skriv då det. Låt oss inte sväva mellan hopp och förtvivlan om du inte är genuint intresserad av vårt erbjudande. Hur vill du att dina egna säljare skall bli behandlade av potentiella kunder? Jag tror inte att du vill att din egen säljkår skall behandlas med total ignorans och att dina kunder skall låtsas om att de inte har fått mailen eller samtalen.

Spara din egen och andra säljares tid

Jag har tidigare pratat om att det är viktigt att kvalificera bort potentiella kunder tidigt i processen. Det är förmodligen lika viktigt för dig som har blir kontaktad av säljare att kvalificera bort dessa på samma sätt. Genom att inte återkomma eller meddela hur du ställer din inför t.ex. potentiella erbjudanden om möten, kommer du att behöva lägga onödig energi på en dialog som aldrig kommer att ske. Gör både dig själv och din motpart en tjänst - var tydlig i din kommunikation. Den säljare som söker upp dig, kanske en vacker dag jobbar för dig. Tänk på att du kan bränna broar både som säljare och köpare.

Frågor

- Hur behandlar du andras säljare?
- Bränner du broar?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Att driva en komplex B2B säljprocess

03 dec 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Varför du inte skall göra din bästa säljare till försäljningschef

19 jan 2014
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Varför du inte ska bry dig om hur dina kunder köper

26 okt 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez