Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Att sälja i vertikaler

Oliver Lopez
Oliver Lopez 17 maj 2013 1 minuters läsning

Bamboo

Hur segmenterar du din försäljning?

Det finns många olika sätt att sälja på och de flesta är inte helt optimala. Vi kanske börjar med att köpa in en lista med potentiella kunder som vi sedan importerar i ett CRM eller jobbar direkt från excelarket. Utan att tänka mer på det så utgår vi från vårt samtalsmanus och börjar ringa. Vi bokar lite möten som vi sedan genomför på ungefär samma sätt som alltid.

Vissa av företagen är stora, andra lite mindre och ofta är de från olika branscher. Vi kan segmentera på storlek, det är ofta så det går till. Ett team jobbar mot SME (Small & Medium) och ett annat mot Large Accounts. Large Accounts är oftast AM, Account Managers ansvariga för och de riktigt stora jättarna är KAM, eller Key Accounts.

Jag har en idé...

Har någon av er provat att låta teamen jobba per vertikal istället för storlek? Följ med mig nu, för vad jag menar är att ett team kanske jobbar mot IT företag medan ett annat fokuserar på Verkstadsindustrin. Varför i hela världen skulle vi göra så? Det hör ju inte till vanligheterna. Precis...

Att sälja på vertikaler ger oss flera fördelar:

  1. Vi kan lättare relatera till våra kunders verklighet
  2. Vi kan kundens bransch och förstår den på riktigt
  3. Vi kan således leda med kunskap och jobba med Insiktsförsäljning

Frågor:

- Hur segmenterar du idag?
- Är du beredd att prova något nytt?

 

Glöm inte att dela detta inlägg!