Tre anledningar till varför kunderna bör betala mer till dig än dina konkurrenter
Ta bättre betalt
Du sitter med din kund och får kommentaren att du är mycket dyrare än dina konkurrenter. Visst svider det att höra men det händer och för många av oss alldeles för ofta. Så hur ska vi bemöta detta och varför vill vi hålla ett högre pris?
Här följer tre anledningar till varför dina kunder bör betala mer till dig än till dina konkurrenter:
1. Du tillför ett helt annat värde och gör saker på ett nytt sätt jämfört med andra
2. Investeringen i ditt företag ger din kund möjligheten att öka sina intäkter, vilket i slutändan leder till att kunden går plus, trots att du är dyrare än konkurrenterna
3. Tidsbesparande - det du säljer sparar tid för din kund och som vi alla vet så är tid pengar
Anledning nummer 1
Genom att ta med kunden på en resa där han inser att sättet att se på sitt företag och sina erbjudanden inte alls är där han borde vara, har du tillfört ett värde som ingen annan har gjort. Istället för att rätta in dig i ledet har du valt att se verkligheten på ett mer fördelaktigt sätt för kunden och på så sätt positionerat dig som en rådgivare.
Anledning nummer 2
Genom att påvisa att investeringen i dig i slutändan ger kunden en bättre marginal på sina produkter och tjänster, samtidigt som att kundens företag uppfattas som en expert inom sitt område kan kunden ta bättre betalt och det blir enkelt att räkna hem investeringen i ditt företag.
Anledning nummer 3
Genom att spara tid för kunder genom att t.ex. effektivisera processer är det värt en dyrare investering. Vi vill på alla möjliga sätt få bort kunden från prisdiskussioner. Detta uppnår vi genom att leverera upplevt värde till kund. Om jag erbjuder dig exakt det du behöver i exakt rätt tillfälle, skulle du verkligen leta runt efter ett billigare alternativ då?
Vill du läsa mer om hur du kan ta bättre betalt, läs vårt senaste nyhetsbrev här.