Har du besök av däcksparkare på din webbsida?
Vad har du för trafik på sajten? Är det besökare som även brukar gå in hos bilhandlaren och sparka lite på däcken utan att ha minsta tanke på att köpa en bil? Är det kanske en student som vill lära sig allt om ditt område men som inte heller kommer att köpa av dig. Kanske köper hon, fast om 10 år...
De olika typerna som rör sig på din sajt
Vi som jobbar med Inbound Marketing vill gärna fokusera på de besökare som går från okänd till kund och vara med dessa under resans gång genom att kommunicera rätt budskap vid rätt tillfället. Vi vill helt enkelt framstå som de experter vi är i vår bransch.
Problemet är bara att en hel del av trafiken till vår sajt faktiskt inte är den trafik som kommer att leda till en affär och ett långsiktigt samarbete. Det finns fem typer av besökare till vår sajt som vi inte kan definiera som leads. Dessa fem är:
Slösurfaren
Denna person surfar omkring på dina sajt och hämtar ner lite information för att hon eller han har tråkigt men kanske är lite intresserad av ditt område. Detta är dock en person som aldrig kommer att bli kund, så var aktsam. Denna person kommer ofta förklädd som en potentiell kund.
Vänner och kollegor
Det säger sig självt. Dessa personer är nyfikna på hur du skriver och kanske är de även lite snälla och hämtar ner whitepapers eller kommenterar på dina inlägg. Det kan vara väl menat men det förstör din statistik och dina siffror. Se upp för dessa surfare. :-)
Konkurrenter
Jag har själv en Buyer Persona i vår Hubspotinstans som jag har definierat som konkurrenter. Så ni som är nyfikna och läser det vi skriver, får inte all den kommunikation som våra "riktiga" leads få. Idag har vi på bloggen över 25% av våra beökare "taggade" som konkurrenter. Så nu vet ni det, ni som är det. Konkurrenter alltså.
Färskisarna
Dessa är oftast nyutexaminerade eller på väg att bli det. Studenter som letar information inom ett visst område men som inte heller kommer att bli kunder, på sin höjd om 5-6 år...
Däcksparkarna
Samma person som surfar runt på blocket eller bytbil för att döda tid, inte för att köpa en bil. Hämtar hem information kring ett område du skriver om men har inte någon som helst intention att köpa något. Se till att du har ett flöde och en metodik för att hantera dessa surfare. Inte sällan är dessa förtäckta konkurrenter.
Är du marknadschef och undrar hur du ska bemöta dessa och andra utmaningar? Hämta din checklista för Inbound Marketing nu.