Tre saker moderna marknadschefer gör rätt
I dagens digitala miljö är det inte alltid lätt att hänga med i trender och nyheter. Det känns som att varje dag har något nytt att erbjuda inom det område som tidigare var relativt uppstyrt enligt givna regler och förutsättningar. Det är svårt för dig som marknadsansvarig att förstå vad som händer och hur detta påverkar dig i din yrkesroll.
Ett naturligt sätt för oss människor att reagera är att stänga ute det vi inte kan ta till oss eller förstår. Det är ingen bra idé. I höstas var jag på en konferens i London med Hubspot's VD Brian Halligan som talare. Brian pratade om det nya landskapet som vuxit fram, samt hur vi ska förhålla oss till detta (det digitala) för att kunna använda det till vår fördel. Det faktum att det inte längre är din anställningstid eller antal år i branschen som är viktiga, i kombination med att de allra flesta företag idag identifieras och uppfattas på ett specifikt sätt av sina kunder redan på internet (över 80% av alla B2B affärer börjar med en sökning på Google), gör det svårt för oss att bortse från de digitala kanalerna. Nedan följer tre saker som moderna marknadschefer gör rätt, utifrån hur vår värld har förändrats:
1. De inser att det digitala är här för att stanna
De digitala kanalerna som Facebook, LinkedIn, Hemsidor, Bloggar och nyhetsutskick är här för att stanna och de ger oss möjligheten att knyta ihop all vår kommunikation för att se utfallet av våra kampanjer och insatser. Eftersom de flesta av oss är överens om att det är viktigt att bygga vårt varumärke för att stärka oss som rådgivare inom vår bransch eller nisch, bör vi även inse att det är via de digitala kanalerna vi får spridning på detta och kommunicerar med många samtidigt. Vi sparar helt enkelt tid.
2. De inser att rätt typ av content (innehåll) är extremt viktigt
Att skicka ett nyhetsbrev till hundratals mottagare med samma budskap, eller att på kundmöte efter kundmöte använda samma presentation med samma innehåll är helt enkelt inte effektivt. Vi måste förstå var våra köpare befinner sig i sin köpprocess och anpassa vår kommunikation därefter. Att prata produkt och tjänsteerbjudanden på hemsidan, i mail eller på LinkedIn är inte speciellt effektivt om våra mottagare befinner sig på en sk. researchfas och inte alls är i köpläge. På samma sätt är det då fel att kommunicera utbildande och generellt material mot en kund som faktiskt är köpklar. Det blir helt enkelt väldigt fel. Ta siffran 96%, som är antalet surfare som besöker en hemsida utan att agera och göra någonting som att fylla i ett formulär eller klicka på en länk, så förstår du hur fel vi är ute i dagsläget.
3. De vet vilka deras Buyer Personas är
En Buyer Persona är vår målkund. Det är den person vi har målat upp som intresserad av våra tjänster. De flesta företag har 3-5 Personas, vi på Structsales med. Våra Personas är bl.a Marknadschef, Försäljningschef och VD. Vi kommunicerar naturligtvis helt olika mot dessa personer, eftersom de har olika förutsättningar och utmaningar. Vår relevans i kommunikationen är extremt mycket högre för mottagarna om vi vet vilka dessa är innan vi skriver våra inlägg eller skickar våra mail. Framförallt så gäller detta även "offline", på våra möten. Varför ser vår presentation ut som den gör? Är det baserat på vår Persona eller på vårt företag och våra produkter?
Vill du läsa mer kring hur du kan skapa dina egna Personas?