Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Företagsblogg eller inte?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 04 apr 2014 3 minuters läsning
oneway_800
Du kanske anser att företag inte behöver blogga? Då ska du nog fortsätta att läsa. Faktum är att fler och fler ser nyttan av att blogg på företagets hemsida. Det är inte bara tonåringar och kvasi-kändisar som bloggar längre. Även om dessa har gjort det framgångsrikt så driver de en helt annan publik än den du själv vill få till din hemsida om du är ett seriöst företag.

Vad jag försöker säga med ingressen i detta inlägg är att det idag är en stor skillnad på hur vi som företagare, speciellt de av oss som jobbar med komplex försäljning, ser på internet och hur vi kan använda de kanaler som finns där. Tidigare var det inte många företagare som övervägde att "blogga". Idag är det fler som ger sig in i bloggandets värld, även om vissa hellre kallar det för artiklar, eller nyheter på sajten. Oavsett anledning eller vad vi kallar det för så finns det många fördelar med att "företagsblogga".

Ökad relevant trafik till vår hemsida

Genom att blogga om ämnen som ligger vårt företags tjänster och erbjudanden nära, kommer vi att driva rätt typ av besökare till sajten. Vi vill ju alltid ha besök till hemsidan men vi vill ju samtidigt ha rätt sorts besökare. Genom att sökordsoptimera våra inlägg, dvs. skriva texter som vi tror att våra potentiella kunder kommer att söka på, kommer vi att få den relevanta trafiken till sajten. För att komplettera vårt skrivande kan vi naturligtvis köpa vissa sökord med Google Adwords men det är både billigare och enklare att bara skriva om det våra kunder vill läsa.

Long Tail sökord

Att använda Long Tail, dvs hela meningar istället för enstaka ord, kommer vi att ha mindre konkurrens på sökningen. Jämför t.ex. "köpa bil" med "bästa auktoriserade Audiförsäljare i Stockholm". Det sistnämnda är ju väldigt tydligt och bli ännu bättre om det är så att Audi Stockholm har skrivit om att de blivit utnämnda till just detta. Så planera dina texter utefter vad du tror att dina besökare kommer söka på.

Bloggen visar vår expertis

Alla skriver att de är bäst på det de gör, eller att de sätter kunden först, eller att de är ledande inom ett specifikt område. Det är ju samtidigt bara snack om du inte kan bevisa att du faktiskt vet vad du pratar om. Med detta i åtanke kanske det blir lättare för oss att förstå varför vårt företag behöver en blogg för att driva rätt trafik. Målet är ju i slutändan att vår hemsida skall generera leads som till slut blir kunder och allt börjar med trafiken vi får till hemsidan.

En expert är den som delar med sig av guider, checklistor eller flersidiga dokument som whitepapers, för att befästa sin position som ledande i sin bransch. Nu snackar vi inte längre utan visar våra besökare lite av vad vi kan. Det är ju sedan länge känt att köpprocesen börjar tidigare idag och att kunderna kommit över 60% i sin köpprocess då de kommer i kontakt med leverantören första gången. Vår blogg är en av de bästa möjligheterna vi har att fånga upp potentiella kunder tidigt i processen.

Bloggen hjälper oss att nå en större målgrupp och kvalificera leads

Att blogga ger oss möjligheten att nå så många fler läsare på kort tid som möjligt. Att springa på möten och presentera oss och våra tjänster tar tid och dygnet har bara ett antal timmar. Det skulle ta extremt lång tid att nå lika många som vi gör i ett blogginlägg genom att springa på möten. Dessutom är det ju så att de flesta möten vi har i dag inte är speciellt framgångsrika eller kvalificerade. Se din blogg som en möjlighet för dina besökare att berätta för dig om de är intresserade av ditt ämne eller inte. Varför ska vi lägga tid på aktiviteter som inte leder någonstans? Bloggen hjälper oss att kvalificera bättre och på kortare tid!

Hjälp kunderna att förflytta sig i köpprocessen

Med vetskapen vi nu har kring att kunderna idag är mycket mer aktiva i att förflytta sig själva närmare ett beslut så hjälper bloggen oss att knuffa besökarna i rätt riktning. Ett väl genomtänkt blogginlägg med rätt innehåll mot rätt läsartyp och med en Call To Action i slutet ger läsaren möjlighet att berätta att han vill läsa mer. Våra CTA:s länkar till landningssidor, nyhetsbrev eller andra blogginlägg. I samma skede som läsaren klickar på din CTA han han berättat att det du skrivit var intressant och du har nu personens mailadress. Vägen härifrån till kund är nu kortare än den var innan du skrev ditt blogginlägg.

Vill du veta mer om hur du skriver intressant innehåll. Kolla in det här inlägget och få konkreta tips. 

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Företagspresentationen - det första intrycket

14 jan 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning Tillväxt

10 viktiga fokusområden för SaaS-företag som vill skala upp

29 okt 2024
Emelie Svedberg Emelie Svedberg

Mät och maximera er framgång: En djupdykning i HubSpots Marketing Hub Analytics

14 sep 2023
Josephine Johnsson Josephine Johnsson