Är ditt företag annorlunda?
Är ditt företag, ditt erbjudande eller du unik?
Hur pratar du när du träffar nya potentiella kunder och prospekts? Använder du ord som börjat bli slitna och uttjatade eller har du verkligen någonting annorlunda att erbjuda?
Är några av dessa ord, sådana du använder i kommunikation med kunder?
- Leder branschen
- Ledande
- Bästa
- Unika
- Kundanpassade
- Lösningsorienterade
- Nytänkande
- Sätter kunden i centrum/fokus
- Störst
- Först
Du kanske säger: "vi lyssnar till kunden och anpassar våra erbjudanden därefter, vi skräddarsyr lösningar". Är det så att du använder dessa ord, fraser eller utryck i kommunikation med dina kunder och prospekts så säger du bara en enda sak:
Vi är precis som alla andra!
Jag tycker att det är märkligt. Vi använder ord och uttryck som våra kunder ser som självklart. Vem sätter INTE kunden i centrum? Borde inte detta vara underförstått? Att utgå ifrån kunden och anpassa sina erbjudanden därefter likaså, fast här börjar vi faktiskt att vackla lite. Många är de företag som säger dessa saker men som underlevererar fatalt. Bättre då att inte ens prata om det.
Det är dags att vi slutar att sätta vårt företag och oss själva först och på riktigt börjar sätta oss in i våra kunders vardag. Hur ska kunden kunna se ett värde i det vi erbjuder om vi själva inte vet varför vi gör det vi gör (förutom att tjäna pengar till oss själva).
Så hur blir vi unika?
Genom att komma med nya tankar och funderingar kring ett känt område. Att se saker på ett nytt, kanske kontroversiellt sätt, gör att vi inte är som alla andra. Tidigare har jag skrivit ett blogginlägg kring att kunden alltid har fel. De flesta höjer nog på ögonbrynen kring detta påståendet, läs det själv och se hur du reagerar.
Att ifrågasätta status quo och även komma med konstruktiva lösningar är att vara lite annorlunda. Att ta betalt för faktisk leverans och inte per timme, kan vara att se annorlunda på saker i konsultvärlden.
Vill du också bli annorlunda, genom att ta del av du kan påverka kundens köpprocess som alla pratar om? Ta då del av vårt systerbolag Bound kring de nya spännande områdena som växer fram.