Hur du tar vara på ditt förstamöte med kunden
Det är viktigt det där första mötet med kunden. Det gäller att ta vara på tillfället vi ges och se till att få komma på ett nytt möte. Såvida vi inte säljer produkter som är förbrukningsvaror eller en mindre investering med mindre risk, så kommer vi alltid att vilja ha ett uppföljningsmöte, eller minst en aktivitet.
Det är under inga omständigheter ok att boka ett möte som man sedan inte förbereder sig för. Av flera olika anledningar begår vi ett antal misstag genom att komma oförberedda inför ett kundmöte. Vi bör vara medvetna om att när kunden väljer att träffa oss har han en förhoppning om att vi kommer att tillföra något nytt och i bästa fall vill han även lära sig saker han inte redan kände till.
Känner du att du inte riktigt vet vad du har för syfte med mötet, anser jag inte att du ska boka det överhuvudtaget. Du kommer att göra både dig själv och kunden besviken genom att inte leverera det som förväntas av dig. Idag är alltför många möten bara ytterligare just det, ett möte. Ett möte som inte tillför någonting och som lämnar din kund med bekräftelsen att det var precis lika dåligt som de övriga mötena med säljare han har haft genom åren.
Att strukturera sitt möte på rätt sätt
Att ha ett mål med mötet är viktigt, att planera för ungefär hur mötet kommer att utvecklas är även det en viktig del. Detta är någonting man lär sig med tiden och ju fler möten av samma karaktär du har, desto säkrare blir du på hur kunden kommer att agera och reagera på det du presenterar och pratar om. Har du inget slutmål med mötet så blir det väldigt svårt att styra dialogen i den riktning du vill och behöver. Utan förberedelser åker du oftast med i baksätet. Jag tycker mer om att köra och med detta kontrollera vart vi är på väg.
➡ Vilket är syftet med mötet?
➡ Vem träffar vi?
➡ Hur ser beslutsprocessen ut?
Bra frågor att ställa
Informationsinsamling
• Vad har fått er att börja utvärdera alternativ till befintlig leverantör?
• Vad har ni för förväntningar på den tjänst ni tittar på?