INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Varför ditt Marketing Automationverktyg är sekundärt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Inbound Marketing och Marketing Automation är i ropet nu. Även om det var över 8 år sedan t.ex. Hubspot, som är ledande inom området startade upp, är det i Sverige fortfarande ett relativt okänt område.

Allt börjar med en strategi

Det är skillnad på olika verktyg som finns på marknaden, detta är uppenbart. Däremot anser jag att det är extremt viktigt att ha i åtanke att oavsett vilket verktyg vi väljer, så har det som främsta uppgift att verkställa. Detta innebär att det inte är helt optimalt att först investera i ett verktyg för att sedan börja fundera på hur det skall användas. Med detta sagt, upphör jag inte att förvånas över varför de flesta beställare (läs kunder), agerar på precis detta sättet.

Jag har tidigare gjort liknelsen att välja ett CRM innan du konkretiserar din säljprocess är som att planera ett bröllop, välja var det skall hållas och bjuda alla gästerna för att sen börja leta en brud till bröllopet. Det känns liksom bakvänt. Innan vi börjar fundera över vilket verktyg vi vill jobba med bör vi alltså ha klart för oss hur vår strategi ser ut. Denna skall sedan överföras till en taktik som går att leverera. Det är denna taktik vi sedan levererar i bl.a vårt verktyg.

Vi har redan en strategi för detta...

Med risk för att reta upp några av våra läsare så är min fullständiga övertygelse att de flesta av kunderna inte har full koll på hur Inbound Marketing skall användas för att nå våra affärsmål. De flesta av kunderna köper ett system utan någon plan över hur det skall användas. Det är väl bra att kunna skicka mail och se vilka som har öppnat det? Jo, förvisso men då duger verktyg som Mailchimp gott och väl. För de av oss som har en lite högre ambition än att skicka mail till listor vi har köpt någonstans, bör embryot till vårt arbete börja mycket tidigare.

Det skall även nämnas att många av oss som "har koll på detta", inte alls är i det skedet vi påstår. I våra strategiska workshops på Structsales pratar vi bl.a om saker som Buyer Personas, Content och kommunikationsstrategier mot dessa Personas. Att ha lite koll på vilken vår målgrupp är innebär inte att vi har full koll. Jag ställer mig även frågan om vi nu har koll på allting, varför tar vi då in en extern byrå? Förhoppningsvis litar vi på att byrån vet vad de håller på med och då vill vi ju även göra vårt jobb.

Att betala för det uppenbara och tänka kortsiktigt

Det är lockande att tänka kortsiktigt och att lägga fokus på det vi ser snabba resultat, samtidigt som vi förbiser grunden i vårt arbete, strategin. Det finns företag som med glädje höjer sin Adwordsbudget med flera hundra procent men drar sig för att ta några av dessa procenten och lägga på en strategi där vi kanske rentav kommer fram till att Adwordsbudgeten kan halveras. Detta handlar naturligtvis om att människan i alla tider söker den snabba belöningen och tycker att det är jobbigt att tänka längre fram. Det är dumsnålt att tänka på detta sättet. Kanske har du hört om de kunder som kan lösa allt själva men bara vill ha hjälp med de sista bitarna? Detta är ett vanligt scenario och det är skadligt för kunderna. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, att vara kortsiktig är att förlora pengar i det långa loppet.

Hur kravställer du ditt verktyg?

Vilka kriteriet baserar du ditt köpbeslut på när du väljer ett Marketing Automationsystem? Är det en kraftfull e-posthantering, eller är det helheten som är viktigt, som att kunna koppla ihop alla aktiviteter. Jobbar du i silos eller är du en person som tänker helheten? Behöver du integrera systemet till andra? Om ja, på vilket sätt? Hur kommer du jobba med content och hur stödjer verktyget sociala medier? Som du märker så är det många parametrar som behöver uppmärksammas innan vi kan ta oss vidare och välja verktyg. Har du verkligen koll på alla dessa, samtidigt som du har fastställt strategin och taktiken för genomförandet?

På marknaden idag finns det en uppsjö verktyg för att hantera Marketing Automation. Ytterligare en aspekt som bör återspegla ditt val av verktyg är om du kommer att jobba med det internt eller använda externa konsulter till din hjälp. Oavsett val av verktyg, tänk på att du inte skall behöva kunna html för att jobba med det. Som marknadsförare så bör du kunna förstå hur allt hänger ihop det ganska omgående. Det finns en del märkliga verktyg därute som kräver mycket mer än vad vi kan förvänta oss av användarna.

Några sista ord

Jag vill avsluta detta inlägg med att poängtera att om du inte är beredd att investera tid och pengar i att se över din strategi, kanske det finns andra alternativ till de Automationverktyg som finns därute. Det går ju att använda Mailchimp i kombination med webbsidor där du kan skapa landningssidor och köra en Google Analytics rapport en gång i veckan. Du kommer en bit på vägen men du kommer inte hela vägen. Frågan är hur långt du vill gå och framförallt, hur långt tror du dina konkurrenter kommer att vilja gå?

Läs G2 Crowds senaste undersökning kring Marketing Automation och vilka verktyg som placerade sig bäst här.

Oliver Lopez

Mest läst