BOKA HUBSPOTDEMO
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:app.css&baymax=false Arrow (1)

Är marknadsföring det nya säljet?

Det senaste året har som vi alla fått uppleva, accelererat digitaliseringen och det har gått snabbt. De säljare som har dragit nytta av situationen är nu flera steg framför konkurrenterna, samtidigt som de som inte riktigt vi...

Oliver Lopez

  • 15 maj 2021
  • 2 min läsning

5 steg att boosta HubSpot med Marketing Contacts!

Trögt och klurigt att hantera kontakter i HubSpot? Ständigt jagad av känslan att slå i prenumerationstaket över antalet tillåtna kontakter? Well, nu är det slut med det!

Oliver Lopez

Nyligen införde HubSpot en funktion som gör att du inte längre behöver ta bort kontakter som är passiva. Med HubSpot "Marketing Status Property" kan du flagga de kontakter som du marknadsför dig till. Genom att använda detta så betalar du bara för kontakter som är flaggade som marknadskontakter. Alla non-marketing kontakter - upp till 15 miljoner sparas i din kontaktdatabas i HubSpot - helt gratis.

HubSpot Marketing Contacts
Marketing Contacts vs Non-Marketing Contacts


Marknadskontakter "Marketing Contacts" är de enda kontakter som du kan använda i din marknadsföring med mail och workflows. Du kan med andra ord inte marknadsföra dig till "Non-Marketing Contacts".

MEN däremot så kan du skicka till exempel följande information till kontakter som är "Non-Marketing": 

  • Enskilda e-post-meddelande från sälj
  • Olika undersökningar
  • Registrerings-e-postmeddelanden
  • Transkript e-post från konversationer
  • E-postmeddelanden om kickback

 

5 steg för att sätta igång!

Nu när du har fått lite bättre förståelse för vad HubSpot marketing kontakter innebär - så har jag listat ett par viktiga punkter när du ska sätta igång!

1. Kolla om du har tillgång till "Marketing Contact Status Property".

Inte alla HubSpot Marketing Hub prenumerationer har tillgång till marketing kontakter.

marketing-contacs-account-and-billing

Så här gör du för att se om du har access:

  • Logga in i ditt HubSpot-konto
  • Gå till Account drop down, längst upp i det högra hörnet.
  • Klicka på Account & Billing
  • Under Products & Add-ons, leta efter Marketing Hub [Starter, Professional, eller Enterprise] - Market Contact

hubspot-prenumeration-marketing-contacts

Om du har tillgång till marketing kontakts så kommer du att se information om Products & Add-ons section.

Här finns specifika verktyg som endast är tillgängliga om du har HubSpot marketing kontakts feature.

2. Ta reda på hur många kontakter som finns i din Contact Tier (kontaktnivå)

Under Products & Add-ons, klicka på "Usage & limits". Här ser du alla dina kontakter:

  • Antal kontakter som är markerade som "Marketing Contacts".
  • Din organisations kontaktnivå (det vill säga det maximala antalet av marknadskontakter som din organisation kan ha med den befintliga prenumerationen)
  • Det totala antalet kontakter som är sparade i HubSpot - både marknadskontakter och icke marknadskontakter.

Genom att utvärdera antalet av kontakter vs antalet kontakter som du har flaggat som marknadskontakter kommer du att bättre förstå hur många marknadskontakter ni behöver för att uppnå era mål - och på så sätt också vilken nivå som er prenumeration bör ligga på.

 

3. Tilldela kontakter som marknadskontakter eller icke marknadskontakter. (Marketing Contacts vs Non-Marketing Contacts)

Så gör du för att flagga kontakter som "Marketing Contacts" i bulk:

  1. Logga in i ditt HubSpot-konto - klicka på "Contacts" - "Contacts".
  2. Markera de kontakter som du vill märka som marknadskontakter.
  3. Välj "More" från drop down menyn
  4. Klicka "Set as marketing contacts"
  5. Bekräfta.

För att göra tvärtom är processen ungefär likadan. Du markerar kontakterna MEN istället fyller du i "Non-Marketing Contacts" från drop down menyn.

4. Granska och rensa dina kontakter

Om du rensar dina kontakter och markerar potentiella kunder med lågt värde som "Non-Marketing Contacts", kommer det att påverka både din marknadsföringsrapport och prissättning positivt. Det kan låta som mycket arbete, men tack vare HubSpots många verktyg och funktioner kan du göra egna workflows som automatiskt markerar dina kontakter som "Marketing Contacts" eller "Non-Marketing Contacts" beroende på hur de beter sig.

Oavsett om du är en HubSpot-vetaran eller entusiastisk nybörjare måste du tänka på det här. Varje gång en ny kontakt läggs till, tilldelas kontakten en status som antingen "Marketing Contact" eller "Non-Marketing Contact". Detta är extremt viktigt att du har koll på detta och i så fall kontinuerligt justerar nya kontakter som läggs till - vilken status de ska ha.

5. Se till att hålla din data ren!

Värt att understryka! Alla dina kontakter måste ständigt underhållas. För att det ska gå så smidigt som möjligt, skapa gärna en standardiserad process som du upprepar regelbundet. Extra viktigt att detta görs vid förnyelser av er HubSpot-prenumeration.

Genom att hålla datan ren så effektiviserar du tillväxten och minskar samtidigt kostnaderna för HubSpot-prenumerationen - eftersom du bara betalar för de kontakter som du verkligen använder i din marknadsföring.

Men först! Kolla om du har tillgång till HubSpots funktion "Marketing Contacts" - genom att gå till "Account" och sedan "Account & Billing".

BOKA HUBSPOTDEMO

 

Oliver Lopez

Mest läst