Därför blir din Inbound Marketing värdelös utan SEO
Inbound Marketing har länge varit och är helt klart i ropet (och är gissningsvis något du har någorlunda koll på eftersom du läser denna artikel just nu), vilket även SEO är. Inbound Marketing och SEO är egentligen två olika saker – fast ändå inte. Den gemensamma nämnaren är målet att attrahera besökare till, och på, en hemsida. Mycket trafik = fler potentiella affärer. Och vem vill inte ha det?
Inbound Marketing i stora drag
I grunden handlar Inbound Marketing övergripande om att lyssna och förstå vilka behov dina potentiella kunder står inför och vad de vill ha för att kunna möta dem på deras villkor.
Inledningsvis behöver du därför ta fram hur din idealkund ser ut, a.k.a. buyer persona. Detta för att lära känna din målgrupp och därefter kunna anpassa både försäljning och marknadsföring utefter vad din målgrupp faktiskt vill ha.
Om du är helt ärlig mot dig själv, så förstår du – precis som vi – att rätt erbjudande på fel plats kommer att ge oönskad effekt och istället bli fel erbjudande. För att det ska bli rätt handlar det till 100 procent om relevans, att förse målgruppen med ett värde utifrån vart de befinner sig. Det är precis vad Inbound Marketing handlar om.
Ändå envisas så många med att de vet vad deras kunder vill ha och att de marknadsför sitt erbjudande rätt. Utan att analysera ett skit eller ha en strategi att utgå ifrån. Men hur ska man kunna veta det om man inte gör sin läxa från början och faktiskt lär känna den man vill kommunicera med? Jag skulle påstå att det är omöjligt och i mångt och mycket handlar om lathet. Det är här SEO kommer in i bilden.
SEO i stora drag
SEO (sökmotoroptimering) handlar kort beskrivet om att driva gratis trafik från sökmotorer som Google till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de letar efter (och det innehållet vill du ska vara ditt).
Det innebär alltså att du optimerar din hemsida med relevant innehåll utifrån bestämda sökord/-termer för att ranka högt i sökresultatet. Det kräver att du kontinuerligt jobbar med din SEO genom att mäta och optimera ditt innehåll för att vara så relevant som möjligt – både idag och imorgon.
Se det som att springa ett maraton. Genom grundligt och löpande arbete kan du ofta klättra högt upp i sökresultatet och synas för potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig. Så, hur hänger SEO och Inbound Marketing ihop då?
Krydda din Inbound-strategi med SEO
När du ska planera innehåll utefter din Inbound-strategi behöver du göra en sökordsanalys. Varför? Genom att göra en analys av vilka sökningar som dina potentiella kunder använder, får du svart på vitt vad de eftersöker och i vilket steg av köpresan de befinner sig för att vara så relevant som möjligt med ditt innehåll.
Föreställ dig att du ska komponera en meny där du vill att dina gäster ska uppleva rätterna som oemotståndliga. Innehållet på din hemsida borde du behandla på samma sätt. För du vill väl att en potentiell kund istället ska bli en betalande kund hos dig, och inte en konkurrent? Misstänkte det! Då har du inget annat val än att servera det godaste och mest tilltalande på hela menyn.
Du springer ett maraton, inte en sprint
Inbound Marketing sticker ut från annan marknadsföring, mycket för det långsiktiga perspektivet. Ett av målen är att bygga upp en stadig bas av innehåll som driver trafik från sökmotorer som Google till din hemsida 24/7 och det gör du med SEO som krydda.
Mycket trafik kan se bra ut på papperet, men är inget värt om den inte ger dig leads som du kan bearbeta. Mäter du inte dina insatser, så kan du omöjligt veta hur det egentligen går för dig, vad du gör rätt och fel eller vart du egentligen är på väg. Precis som arbetet med menyn som jag refererade till ovan, så måste du också utvärdera vad som säljer bäst och sämst. Vad är populärt, respektive inte. Du vill inte lägga tid eller pengar på något som inte lockar kunder. Data ljuger aldrig!
Du springer ett maraton och inte en sprint. Se därför till att lägga tid på att komponera den mest tilltalande menyn och få snålvattnet att rinna hos dina potentiella kunder. Gör dem till återkommande kunder. Om du gör jobbet halvhjärtat kommer insatsen vara förgäves och förblir värdelös. Om du däremot gör jobbet rätt, så kommer det att löna sig – flera gånger om.