Inbound Marketing

Vad är Lead Nurturing och hur du kan jobba med det

Emelie Svedberg
Emelie Svedberg 10 jan 2019 1 minuters läsning
vad-är-lead-nurturing-och-hur-kan-du-jobba-med-det

Vi har fått ett lead. Vad gör vi nu?

Inom Inbound Marketing pratar vi ofta om Lead Nurturing som handlar om att kommunicera med våra leads med relevant innehåll genom hela köpprocessen, från första kontakt till köp. Eftersom en stor del av dina leads aldrig kommer köpa är det också viktigt att ha poängsättning på dessa och därefter kommunicera beroende på hur de responderar på din kommunikation.

För att kunna mäta dem så behöver du ett Inbound Marketing system som exempelvis Hubspot. Genom att få dina prospects att lämna sina uppgifter i utbyte mot exempelvis ett en guide eller e-bok så kan du sedan följa dem. Lead scoring som du själv satt upp kommer sedan hjälpa systemet att bedöma vad olika actions är värda. Exempelvis om någon prenumerar på nyhetsbrevet får den en viss poäng, om personen klickar på länkar i nyhetsbrevet så får personen högre poäng osv.

Det är bara de leads som kommer upp i tillräckligt höga poäng som du sedan skickar vidare till säljavdelningen (ditt CRM) för att de i sin tur bara ska jobba med de “heta” leadsen.

Varför ska vi jobba med Lead Nurturing

  • Få säljarna att fokusera på de hetaste leadsen
  • Håll dina leads engagerade medan de beslutar om att köpa produkten/tjänsten.
  • Var där först och vinn affären

Hur gör vi det? Sex steg till att bygga och förbättra Lead Nurturing:

  1. Sälj till en törstande skara
  2. Lös deras problem
  3. Gör det självklart (skapa ett erbjudande som är en no-brainer)
  4. Skapa värde
  5. Gör det rätt tid
  6. Gör det trovärdigt

Vad är det konkret vi kan göra?

  1. Skicka email baserat på vad leadsen gjort ( surfat på sajten, klickat osv)
  2. Nyhetsbrev (email)
  3. Inbjudningar till webinars och demos
  4. Lägg till dem på LinkedIn, Twitter eller det som passar bäst för att därigenom få möjlighet att dyka upp med det du delar i deras flöden.
  5. Underhåll dina leads genom att blogga och meddela de att det finns nya bloggposter.
  6. Skriv i forum på ex. LinkedIn
  7. Håll ditt företag Top of Mind genom att synas med köpta sökannonser på Google när de googlar på relevanta sökord. Använd dig av retargeting (annonsera mot de som redan besökt din sajt). På samma sätt kan du jobba med sociala medie-annonsering.

Det är av största vikt att förstå vikten i att utbilda våra kunder för att bli den trovärdige spelaren som gör att de kommer att välja just dig.

Vill du prata mer med oss om lead nurturing? 

Kontakta oss

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Emelie Svedberg
Emelie Svedberg

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Försäljningschef: Hur coachar du dina säljare?

19 nov 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Sales Enablement

Den kompletta modellen för sälj- och marknadsintegrering

23 jul 2015
Yusuf Hasanogullari Yusuf Hasanogullari
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Den kompletta modellen för sälj- och marknadsintegrering (The Unified Business Model - Swedish)

04 feb 2023
Oliver Lopez Oliver Lopez