Change Management Podcast

Skapa värde eller dö

Josephine Johnsson
Josephine Johnsson 15 mar 2022 2 minuters läsning

LYSSNA PÅ PODDAVSNITTET

Först och främst är det dags att förflytta kunden från sin verklighet till din. Fråga dig själv följande frågor;

  • Vilket problem löser din produkt/tjänst för kunden?  
  • Vad skapar din produkt/tjänst för verkligt kundvärde? 

Vad kom du fram till?

Som säljare är det du som sitter på helikopterperspektivet, det är du som har kunskapen och erfarenheten inom området. Just därför är det också du som ska styra kunddialogen. Din uppgift som säljare är att få kunden att inse att det inte handlar om att jämföra produkt A mot produkt B, utan det handlar om att förflytta kunden från där den är idag till en vision för att sedan nå ett resultat. 

 

Oliver tar även i sin bok upp Social Selling och Social Prospektering. Enligt Oliver bör inte begreppet Social Selling användas utan han föredrar Social Prospektering. Han menar att vi inte ska sälja på sociala kanaler, utan istället jobba med kommunikation och ett starkt budskap, vilket i sin tur ska attrahera vår idealkund. Därför bör vi jobba mer med Social Prospektering istället för Social Selling. 

I ett av bokens kapitel förklarar Oliver begreppet alternativkostnad och varför det är viktigt att ta i beaktande. Idag känner vi oss mer överbelastade än någonsin och ibland kan det löna sig att anställa någon för att göra jobbet åt en. Du investerar pengar samtidigt som du frigör något annat.  

Hur många timmar i veckan lägger du på till exempel bokföring? Tycker du bokföring är roligt? Om svaret är nej på sistnämnda frågan, ställ dig frågan ‘’Vad är din tid värd?’’. Att istället anställa någon till att göra din bokföring gör att du har ett antal timmar över till att spendera med din familj. Vad lägger du egentligen din tid på? För tiden kommer aldrig mer tillbaka, pengar kan du däremot få mer av. poddavsnitt 130 2Ett annan viktig punkt boken trycker på är hur viktigt det är att ha ett värdebudskap. Svara på följande frågor för att ta fram ditt företags värdebudskap; 

  • Vad är det vi gör? 
  • För vem vi gör det? 
  • Hur gör vi det? 
  • Varför är det viktigt? 

När du har svarat på dessa frågor har du troligtvis ett riktigt skarpt värdebudskap!

De sista sidorna i boken täcker ett antal checklistor och lathundar. Oliver menar att checklistor och lathundar är viktigt att använda sig av i vardagen. Det finns inte en pilot som lyfter ett plan utan att stämma av med sin checklista, det finns ingen forskare som tar fram ett vaccin utan sin lathund. Dessa är viktiga för att du ska behålla strukturen i vardagen och komma ihåg det du tror att du ska komma ihåg men inte gör.
På dessa sista sidor har Oliver täckt det viktigaste ur boken. Så är du inte en bokmal men vill dra på dig nya kunskaper så räcker det att du endast läser dessa sidor. 😊

LADDA NED BOKEN HÄR

Glöm inte att dela detta inlägg!

Josephine Johnsson
Josephine Johnsson

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Varför du ska tacka nej till kontaktförfrågningar på LinkedIn

21 mar 2019
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Att driva en komplex B2B säljprocess

03 dec 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Att jobba med B2B försäljning 2012 - nya utmaningar

08 aug 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez