INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

3 snabba knep - ta kontroll över ditt content

Sociala medier och bloggar är inget man bör slarva med. Det är ditt skyltfönster utåt och det är här potentiella kunder kan få ett första intryck av dig. Så kan du ta kontroll över ditt content och skapa värde.

Leone Serrander

”Jag mäter, alltså finns jag”

Sociala medier och bloggar är inget man bör slarva med. Det är ditt skyltfönster utåt och det är här potentiella kunder kan få ett första intryck av dig. Allt fler företag spenderar därför mer tid på storytelling och på att skapa content som adderar värde och berör. Med all rätt!

Men många företag öser ur sig innehåll bara för att fylla kanalerna, utan att ha en plan eller tydliga mål för sitt content. Det hjälper inte någon. Har du koll på att ditt content faktiskt ger resultat och skapar värde? Och att det ger det resultatet som ni är ute efter? Här får du tre konkreta tips för att ta kontroll över ditt content och se till att det adderar värde.

1. Sätt rätt mätetal 

”Jag mäter, alltså finns jag”, det skulle René Descartes (den gamla filosofen) ha skrivit om han var en Digital Strateg under 1600-talet. Att inte mäta sitt content innebär att man aldrig får reda på om man får valuta för pengarna eller inte, valuta för tiden som du lägger ner. Du vet dessutom inte om kunden gillar det du skapat eller inte. Idag kan man mäta det mesta; hur kunderna hamnar på din sida, vad de är intresserade av, vad som engagerar dem, var de klickar på sidan och vad de vill ha mer av. Det är lockande att mäta allt. Men om du mäter allt kan det snabbt bli ett enda stort sifferhav där det blir svårt att sortera ut den riktiga fångsten. Du är inte ensam om att känna dig förvirrad i havet av mätetal.

Så innan du skapar content är det därför viktigt att bestämma varför ni skapar innehållet, vad ni vill ha för resultat och hur ni kan nå det resultatet. Här krävs ett samarbete mellan sälj och marknad!

Med hjälp av Inbound marketing får sälj- och marknadsavdelningen arbeta ihop för att sätta upp gemensamma mål och KPI:er som är kopplade till era affärsmål. Dessa KPI:er gäller olika delar av din verksamhet – även de digitala kanalerna. Om det görs med eftertanke så kommer du snart veta exakt när och var du bör möta din kund och med vilket innehåll. Det kommer att bli enkelt att följa era målsättningar och du kommer förstå vilka siffror du ska titta på – och vilka siffror som du kan ignorera. Så sätt rätt mätetal för att få ut maximalt värde från ditt content och sätt gemensamma mål och mätetal.

Läs även: Dina 10 viktigaste KPI:er inom marknadsföring 

2. Magkänsla eller matte?

Du känner förmodligen redan din målgrupp, och därför kan du säga att du är en expert på ditt område. Din magkänsla ska du inte ignorera, den ger en bra grund att stå på för att förstå hur du ska kommunicera med dina kunder. Men man ska inte underskatta kraften som finns i statistik och mätbara resultat. ”Don’t underestimate the Force”, som Darth Vader brukar säga. 

Var finns dina kunder? Vad gillar de? Vad gillar de inte? Och hur kan du nå dem för att fånga fler affärsmöjligheter (fler leads) och få ditt företag att växa? När du mäter resultatet kan det hända att din magkänsla blir motbevisad. Kundresan kanske skiljer sig något från det du först trodde. Det kan också hända att du har missat potentiella affärsmöjligheter för att du tidigare inte har mätt hur dina kunder faktiskt beter sig och vad de tycker om. Här är KPI:er king and queen.

Låt din magkänsla och statistiken jobba ihop. Använd era erfarenheter från marknad och sälj när ni sätter upp era KPI:er och er kommunikationsplan - och använd statistiken för att se när du behöver göra små ändringar för att nå ännu bättre resultat.

Läs även: Samarbetet mellan sälj och marknad ska sitta i väggarna

3. Våga fråga

Om du vet vad du mäter och vad du har för mål så blir sifferhavet inte bara ett svårtolkat virrvarr av statistik. Plötsligt förvandlas informationen till mätbara resultat som du kan använda för att förstå din kund ännu bättre.

Att snabbt förstå vilken typ av innehåll du behöver och hur du ska mäta resultatet är något som du kan lära dig. Men det kräver tid och fokus. Så våga ta hjälp för att se vilka KPI:er som passar just dina behov och hur du kan få dina strategier och målsättningar att bli mätbara resultat i till exempel Hubspot. 

Vill du komma igång med Inbound Marketing och få till ett smart samarbete mellan ditt sälj- och marknadsteam? Då måste du börja med att skapa en ”vi-känsla”. Kraften sitter i att vi vågar fråga och lär oss vandras och kundens värld. Ett samarbete som definitivt leder till fler kvalificerade leads.

Och vill du ha hjälp med att få fram vasst innehåll som kan ge spridning, så kan jag tipsa om att läsa inlägget ”7 tips på hur du skriver intressant content”. 

Vill du bli en expert på ditt område och få mätbara resultat i ryggen som bevisar att innehållet som ni skapar bidrar till att få dina affärer att växa?

Läs inlägget: Inbound marketing i en komplex B2B-värld

 

 

Leone Serrander

Mest läst