Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning Featured

Är marknadsföring det nya säljet?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 15 maj 2021 2 minuters läsning

Det senaste året har som vi alla fått uppleva, accelererat digitaliseringen och det har gått snabbt. De säljare som har dragit nytta av situationen är nu flera steg framför konkurrenterna, samtidigt som de som inte riktigt ville eller visste hur de skulle agera, nu ligger många steg efter.

Vad är det som gör duktiga säljare framgångsrika?

Jag har i detta blogginlägg försökt att jämföra försäljning och marknadsföring för att på så sätt påvisa att det är väldigt nära nu, nära att de tillväxtteam vi längre har pratat om blir verklighet. I många organisationer har man redan tagit steget - men lika många ligger fortfarande efter.

Styrkan som duktiga marknadsförare har är att kunna skapa värdebudskap och att kunna kommunicera med målgruppen på ett relevant sätt. Att hålla sig borta ifrån rabatter och produktspecifikationer och istället skapa äkta kundvärde. Moderna marknadsförare kopplar även sina insatser mot affären - för kan du inte räkna hem investeringarna så har du missat hela grejen.

Duktiga säljare har och kommer alltid att ha någonting som marknadsförare inte har - förmågan att ta människor. Att kunna läsa av ett rum och på så sätt veta vad man ska säga för att styra dialogen i rätt riktning. Att kunna förhandla på ett sätt som gör att du får igenom det som är viktigt för dig - utan att tappa marginal i affären. Duktiga säljare älskar att sitta på kundmöten och prata affärer och pengar - det gör inte marknadsförare.

Så vad skulle hända om vi kombinerade en duktig säljares egenskaper med en marknadsförares bästa sidor? Låter det som en utopi?

Faktum är att i alla de föreläsningar och workshops jag har levererat sedan jag startade Structsales för 11 år sedan finns det en gemensam nämnare som i stort sett säkerställer framgången för säljare - det faktum att de är väldigt mycket marknadsförare. En hybrid helt enkelt. Frågar du mig så är framtidens säljare marknadsförare - och framtidens marknadsförare är säljare. Det bästa av två världar helt enkelt. Så vad händer om vi bryter ner detta lite mer i detalj och tittar på vilka egenskaper som då skapar den moderna säljaren? En modern säljare:

  • Har ett tydligt värdebudskap klart
  • Håller igen med sina produktpitchar och leder med insikter och kundvärde
  • Pratar utfall och inte produkter
  • Har ett starkt personligt varumärke
  • Är digital och älskar verktyg som förenklar säljarbetet
  • Är i konstant dialog med kollegorna på marknadssidan
  • Älskar processer och är strukturerad (för att det effektiviserar arbetet)
  • Har full koll på hur kunden tar beslut i den digitala köpresan

Jag skulle kunna fylla på med en mängd egenskaper till men det tar vi i ett annat inlägg. Jobbar du som säljare så fundera lite på hur många av dessa punkter du faktiskt kan checka av och se till att utveckla dig inom de delar där du saknar kompetens. Den som inte utvecklas avvecklas - det är sedan gammalt.

Vill du lyssna på det populära poddavsnittet där jag utvecklar mina tankar ytterligare i min podd med Michael Alphov? 

LYSSNA (Acast)

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Och du kallar dig själv säljare?

19 jan 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Insiktsförsäljning och säljprocessen

12 dec 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur är en säljare?

01 sep 2011
Oliver Lopez Oliver Lopez