Komplex B2B-försäljning

Hur är en säljare?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 01 sep 2011 1 minuters läsning

 

Många skulle svara att det är en jobbig individ som har som enda mål att lura och övertyga dig att köpa någonting utan att ha ett behov. Ingen rök utan eld brukar man säga och det gäller till viss del även i detta fallet. En säljare skapar behov som mottagaren inte känner till att han/hon har.

Detta betyder inte att man "lurar" folk. De behov som en duktig säljare skapar ligger där latent, utan att mottagaren vet om är så är fallet. Låt mig ta ett exempel:

Johan skall köpa en bil och har har bestämt sig för en Volvo V70. Han har byggt bilen online och har med sig specifikationen till bilfirman där han tar tag i en säljare. Säljaren går igenom tillvalen Johan har gjort och börjar ställa frågor:

- Har Johan barn?
- Kommer han att köra långa sträckor med bilen?
- Vilken färg vill han ha på bilen?

I detta exempel så slutar det med att Johan lägger på ytterligare 35.000:- på grundpriset på 239.000:- utan att han hade planerat för detta. Han går ändå ut ur bilhallen med ett leende, hur är det möjligt? Har han blivit lurad?

Det som hände var följande för att använda frågorna ovan som referens: Johan gjorde följande tillval:

- Krockkuddar bak (för barnets säkerhet, han visste inte att det fanns som tillval)
- Det blev en diesel (lägre förbrukning och bättre totalekonomi)
- Det blev en grå bil, fastän Johan ville ha en vit (efter en genomgång med säljaren kom han fram till att det blir svårt att hålla en vit bil fräsch och andrahandsvärdet är lägre)

Detta var bara ett påhittat exempel men jag hoppas att ni förstår vad jag menar med att säljaren skapar behov och inte "säljer på" någon saker dom inte vill ha.

P.S. notera att jag pratar om duktiga affärsmässiga säljare, rötägg finns i alla branscher.

Glöm inte att dela detta inlägg!