Komplex B2B-försäljning

"It's a numbers game"

Oliver Lopez
Oliver Lopez 19 sep 2011 1 minuters läsning

 

Det har sagts genom åren att talen är de som räknas, dvs. ju fler samtal du ringer, desto fler möten får du och i slutändan leder detta till fler affärer.

Detta stämmer fortfarande men jag vill ändå höja ett varningens finger för de organisationer som enbart drivs av dessa nyckeltal.

Även om det säger sig självt så är inte 10 dåliga möten bättre än 3 riktigt bra. Däremot är självklart 10 bra möten bättre än 3 möten av samma kvalitét.

Med detta i åtanken så bör målet alltid vara att boka kvalitativa möten, annars bör man avstå. Det är lockande att ta det där mötet som man trycker in, för att det blir "en poäng" i statistiken. Glöm dock aldrig att överväga den tid du investerar på både bra och dåliga möten, utvärdera alltid!

Utmaningen ligger såklart idag (framförallt i större organisationer) på att man ska rapportera många möten "uppåt" för att visa aktivitet. Dessa möten förmedlas sedan vidare ännu högre upp och allt ser bra ut... Allt ser bra ut tills bubblan spricker.

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Hubspot Inbound Marketing Tillväxt

Vikten av att ha sin ideala kundprofil (ICP) definierad

29 okt 2024
Emelie Svedberg Emelie Svedberg
Hubspot Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Hur du som marknadschef kommer igång med Inbound Marketing nu!

29 nov 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Top 10 saker att INTE göra på ett kundbesök (utan inbördes ordning)

08 aug 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez