Bra och dåliga frågor att ställa under ett coachsamtal
I det fall som coaching existerar, sker ett samtal mellan säljcoachen och säljaren oftast på helt fel premisser. Fokus ligger i de flesta fall på helt andra områden än det borde.
Här följer exempel på bra och dåliga frågor att ställa när du sitter med din säljare i samtal:
Vanliga (och mindre bra) frågor att ställa till dina säljare:
- Varför har du inte bokat fler möten?
- Du ligger efter i budget, om du inte gör två affärer nästa månad ligger du risigt till
- När ska du lära dig att du måste ta och inte bara ge i en förhandling?
- Vad gör du på dagarna? Du säljer inget men ändå sitter du här på kontoret?
Bra frågor att ställa till ditt sälj-team:
- Vad är du mest glad för just nu (upprymd)? Vad ser du fram emot?
- Vad handlar ditt liv egentligen om? Vilket är ditt syfte/din drivkraft?
- Nämn tre åtgärder/steg som du kan göra denna vecka som vore förnuftiga?
- Vad kommer att hända (vilket är priset) om du väljer att INTE göra någon av dessa åtgärder/ta dessa steg?
I slutändan handlar det om att hjälpa våra säljare att själva se vikten av sina insatser och det fungerar inte genom hot.
Problemet är att den som skall coacha säljarna även är den som sitter ansvarig för budgeten som kanske inte uppfylls. Därav hamnar fokus på fel saker. Ett sätta att lösa detta på är att ta in en extern part som kan se objektivt på detta.
Vill du prata mer om coaching eller försäljning? Tveka inte att kontakta oss för en kort konsultation.
Ps. Är du intresserad av detta så läs också gärna "16 coachingfrågor att ställa till dina säljare". 👇