3 påståenden kring IT konsulter och försäljning
Du kanske är konsultchef, eller så är du säljansvarig. Eller förresten, du kanske bara rätt och slätt är konsult.
Skillnaden i utmaningar är inte jättestor när vi talar om försäljning. Läs vidare och se om du kan identifiera dig med några av följande:
1. Jag gör allt jag kan för att hålla kvar mina befintliga kunder
Som IT konsult har du alltid utmaningen att behålla befintliga kunder, detta är extremt viktigt eftersom punkt två inte alltid är din styrka...
2. Vi är ett konsultbolag, vi säljer inte på våra kunder
Ok. Vad är det som gör att kunderna väljer konsulter från just ditt företag? Om du inte säljer, hur kommer det sig att du blir vald framför andra konkurrenter i branschen? Vad har du för strategier kring nykundsbearbetningen? Är det så att 80% av dina affärer kommer från befintliga kunder? Vad händer när dessa kunder säger upp sina avtal?
3. Vår nykundsbearbetning är inte på den nivå den behöver vara
Nej, men som ni brukar säga i branschen "vi behöver inte fokusera på detta", vi har våra kunder redan. Dessutom säljer vi inte, vi bygger relation. Är det så att ditt bolag har sin bästa säljare i VD? Är det så att denna VD "kör sitt eget race"? Vad händer den dag han slutar?
Frågor:
- Har ni satt en nykundsbudget för 2013? (Om inte, kan det bero på att ni inte har mätt utfallet från förra året?)
- Hur ser ditt säljteam ut (då menar jag rena säljare och inte konsulter)?
- Vem är er bäste säljare? Är det så att ett fåtal av er är de som säljer bäst?