INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Hur ser en modern säljare ut?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

ID-100175289Att jobba med försäljning idag är inte alls samma sak som för bara 5-6 år sedan. Det har hänt så mycket sista tiden att vi har blivit tvungna att anpassa hur vi säljer för att kunna överleva. Den som vill genomföra denna förändring och investera i sig själv kommer att tjäna på det i längden. Det positiva om du är en sådan person, är att du kommer att skilja dig från mängden, eftersom väldigt få har tagit detta steg.

Det handlar inte om dig

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om några egenskaper som gör dig till en modern säljare. I grund och botten handlar det om att vi måste börja inse att det inte längre går att sälja inifrån och ut. Det handlar inte om oss och våra erbjudanden, det handlar om kundens verklighet och hur vi skulle kunna hjälpa kunden att nå sina strategiska mål. Det duger inte längre att skjuta från höften för att hoppas på en lyckoträff ibland.

Tacka dina nuvarande kunder för att de inte orkar byta ut dig

Det är tur för oss som jobbar med försäljning att kunderna tål väldigt mycket innan de tröttnar. Jag tänker nu på befintliga kunder, de som faktiskt står för våra intäkter. Det är genom att leva vidare på dessa vi inte behöver vara så duktiga på att hitta nya. Min erfarenhet säger att många kunder är missnöjda med sina nuvarande leverantörer men eftersom alternativen därute verkar lika dåliga, i kombination med att det är jobbigt att byta, väljer de flesta kunder att leva kvar i något som är ok men inte bra.

Klockan tickar

I samband med att fler säljare blir duktigare på att hjälpa kunderna kommer den tuffa konkurrensen att öka ännu mer. Detta betyder att det inte går att sitta lugnt i båten längre, jag har själv sett detta på nära håll med flera företag som agerar reaktivt först när det uppstår en akut situation. Varför ska vi vänta så länge? En hälsosam kombination av befintliga och nya kunder är en självklarhet för att kunna överleva framöver. Hur ser din fördelning ut?

Har du gjort din egen affärsplan? Även du som säljare bör fundera över hur din plan för året ser ut. Hämta gärna ner vår mall här.

Frågor:

- Hur stor del av din tid går åt att hitta nya kunder?

- Är dina befintliga kunder nöjda med din leverans?

- Vad tillför du i värde som ingen annan kan?

 

Oliver Lopez

Mest läst