Komplex B2B-försäljning

Hur förbereder du dig inför ditt kundmöte?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 11 sep 2013 1 minuters läsning

kundmöte

Då var det dags. Mötet är bokat och efter en tids prospektering är du redo att träffa kunden för första gången.

Men... Hur förberedd är du egentligen?

Det vanligaste som händer under första mötet när vi misslyckas med en ny kund är inte att vi gör bort oss eller på något sätt får feedback från kunden på att detta inte är intressant. Det vanligaste misstaget som sker är att vi tar oss igenom mötet och sedan åker tillbaka till kontoret. Vi checkar av mötet i vårt CRM och registrerar det som ytterligare en aktivitet under veckan. Men vad har mötet givit oss egentligen?

Det är när vi börjar analysera mötet vi oftast kommer fram till följande obekväma sanningar (de flesta av oss analyserar inte alls):

  • Vi pratade 80% av tiden och större delen av dessa 80% var fokuserade på vårt företag och våra erbjudanden
  • Efter mötet har vi fortfarande massor av frågetecken, eller ännu värre - vi antar saker därför frågar vi inte
  • Detta mötet såg ut som 9 av 10 av våra andra möten, alltså inte anpassat till kund

Anledningen till varför det alldeles för ofta slutar så här heter bristande förberedelse.

På följande länk kan du hämta ner vårt Whitepaper kring hur du kommer förberedd till dina kundmöten:

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Sex saker dina kunder tänker om dig under din säljpresentation

07 maj 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Lyft dig över dina konkurrenter

03 jun 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur ser dina kunder på dig som säljare?

16 jan 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez