Hubspot Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Rapport från Inbound 2013 UK

Oliver Lopez
Oliver Lopez 21 okt 2013 2 minuters läsning

inbound-marketing-structsales

Då har jag varit iväg på ett event i London med Brian Halligan som inbjuden (VD på Hubspot). Jag tänkte sammanfatta lite kort vad som diskuterades och berätta lite hur vi på Structsales ser på Inbound i förhållande till vad vi gör med våra kunder idag.

Den nya tidens marknadsföring

Det är spännande att se var marknadsföringen är på väg. Från att tidigare ha fokuserat mycket på att lägga pengar på aktiviteter som är svåra att mäta och utvärdera, är fler och fler nu inne på Inbound Marketing. Konceptet innebär att vi istället för att "skjuta från höften", väljer att rikta vår kommunikation på ett tydligt, strukturerat och nischat sätt mot våra Buying Personas. Genom att jobba på detta sätt kommer vi att uppfattas som mer relevanta och våra mottagare kanske t.o.m. läser det vi skriver :-)

Hubspot och Brian Halligan

Den förste talaren under eventet var Hubspot's VD som flög in från Boston för att hålla sin presentation. Vi hade det stora nöjet att tillsammans med en lite skara få sitta i en VIP session med Brian. Några key takeaways från hans dragning var bl.a. att förr i tiden var det säljaren som styrde, idag är det kunden. Brian pratade vidare om hur vi idag bör fokusera på NPS (Net Promoter Score) istället för bara Revenue (Intäkter). Ett citat som sedan tidigare heter "The pen is mightier than the sword", bytte Brian till "The tweet is mightier than the pen".
Att rekrytera personer i vår tidsålder (den digitala)

Enligt Brian Halligan bör vi fokusera på följande förkortning när vi rekryterar personer, nedan har du förkortningen samt en kort förklaring till den:

D - igital native
A - nalytical
R - each
C - ontent Creator

I korthet handlar det om att vi måste utgå ifrån att de personer vi rekryterar skall vara redo att verka i den digitala värld vi lever i. Hellre en person med 1 års erfarenhet från sociala medier och inbound marketing än en marknadsperson som jobbat 15 år i branschen, den gamla branschen.

Brian pekade ut några områden som viktiga i vår planering och i vårt tänkande framöver. Vi bör ha med Marknadsföring, Försäljning, Service, Kultur och Teknologi. Samtliga dessa måste vara uppdaterade för att vi ska kunna lyckas.Avslutningsvis vill jag återberätta det viktiga i att äga sin egen infrastruktur. Med detta menar jag att vi bör producera vårt eget innehåll, inte hyra in oss på andras mark. Brian pratade om "The Google and Facebook Firepit". Underförstått är att vi skyfflar pengar in i en eld. Den dag vi sedan väljer att kliva av vårt kontrakt, har vi ingenting för den tid vi lagt ner på t.ex. köpt sök eller sponsrade stories på Facebook. Det skall noteras att PPC är en viktig del av Inbound Marketing men jag gillar liknelsen.

Likna din webbplats vid en stad

Vi bör sträva efter att ha en webbsida som är lik New York och inte Grästorp. Inget emot Grästorp men vad jag vill illustrera med detta är att New York har många järnvägar som passerar förbi, flera stora flygplatser med trafik i stort sett dygnet runt. I Grästorp finns en järnvägsstation men ingen flygplats och inga stora motorvägar som de som leder till och ifrån New York.New York är webbsajten med många inlänkar och mycket trafik, det är där vi vill vara.

Även om Grästorp är trevligt är det inte där de stora intäkterna och affärerna finns, inte heller ens en försvinnande del av kunderna som kan vara intresserade av det vi erbjuder. De finns i New York de med.Vill du läsa mer om vad Inbound Marketing är så kommer det snart ett inlägg kring detta, kan du inte vänta så tycker jag att du ska läsa mer här.Läs mer här
Läs mer här

Glöm inte att dela detta inlägg!