Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Hur Inbound Marketing kan driva din affär

De senaste åren har vi fått ofantliga möjligheter som marknadsförare. Hur kopplar du dina digitala strategier till företagets affärsmål?  Frågan är om vi använder dessa möjligheter optimalt?

Oliver Lopez

Internet ger oss möjligheten att synas och höras, att hitta kunder och föra affärskonversationer i det digitala spelrummet på ett sätt som tidigare varit omöjligt. 

 

Att (delvis) mäta

Även om väldigt många som jobbar med digital marknadsföring idag mäter sina aktiviteter är det få som gör det på rätt sätt. Många webbsidor har idag Google Analytics knutet till sajten för att kunna se och mäta saker som: hur många besök de har haft på sidan, hur länge besökarna stannar på undersidor och t.ex. hur man rör sig på webbsidan. Vi kan också se varifrån trafiken kommer och hur många av besökarna som är unika.

Detta är viktig information och intressant ur många synvinklar. Problemet är att detta bara är en del av all den information som finns tillgänglig för oss. Den största utmaningen är att även om vi lockas av att fokusera på konverteringar så kanske det inte riktigt räcker. För oss som jobbar med att få sälj och marknad att jobba mot samma mål vill framförallt mäta hur våra insatser levererar affärer. För att få en bra överblick behöver man tänka längre än konverteringsgrad, vilket tyvärr är något som ofta missas.

 

Se hela bilden

För att få en tydlig bild över hur våra marknadsaktiviteter levererar behöver vi ha koll på bl.a följande:

  • Får vi tillräckligt många säljkvalificerade leads per från sajten?
  • Hur mycket kostade kunden som vi har träffat flera gånger faktiskt när vi jämför offline och online?
  • Vilken typ av content läser våra besökare och vilken av våra landningssidor har bäst konvertering?
  • Hur ser ett typiskt flöde ut för en prenumerant till nyhetsbrevet som till slut blir kund?

Det är utöver dessa mätetal en uppsjö av siffror att ta hänsyn till i våra strategier. Det hela blir ännu mer komplext om vi trots allt lyckas att mäta allt detta när vi inser att vi inte har någon strategi för vad vi vill uppnå. Hur vet vi om en viss procent är en bra siffra och vad jämför vi den med?

 

Våra affärsmål måste driva vår marknadsföring

Låt säga att du är med och tävlar i bergsklättring, där du kan gå i mål på toppen eller nere vid bergets fot. Du ställs framför en bergsavsats där du inte ser början eller slutet på berget. Hur ska du kunna veta hur du ska planera din klättring? Ska du gå neråt eller uppåt? Kan du hoppa ned utan att skada dig, eller är du redan vid toppen?

Ta denna liknelse och sätt in den i att du som kund skall planera att driva trafik till din webbsida. Hur mycket trafik bör du driva till sajten? Har du redan tillräckligt och handlar det om att ta hand om de besökare som besöker dig? Varifrån bör din trafik komma för att uppnå dina mål? Det är just här det blir en utmaning om vi inte har satt en strategi för vad vi vill uppnå, hur vi vill göra det och framförallt var vi utgår ifrån. Vad är mycket trafik? Hur ser ett kvalificerat lead ut? Detta exempel påvisar hur viktigt det är att koppla vår digitala marknadsföring mot affärsmålen om vi inte vill kasta pengar i sjön.

 

Är du nyfiken på hur du kommer igång med Inbound Marketing? Läs guiden "Kom igång med Inbound Marketing" redan idag. 

 

Guide: Kom igång med Inbound Marketing

 

Oliver Lopez

Mest läst