Marknadschef - Var hamnar dina marknadspengar?
Du väljer att satsa på en facebook-kampanj men har i slutändan svårt att motivera varför. Du har inget "bevis" för att det fungerat. Vad händer nu?
Dina pengar går upp i rök
Byråer som hjälper sina kunder med allt inom traditionell som digital marknadsföring finns det en uppsjö av idag. Det finns traditionella mediebyråer och det finns nischade digitala byråer. Det jag undrar är vilket existensberättigande alla dessa byråer har? En mediebyrå (som ofta inte har hängt med i den digitala utvecklingen och har svårt att anpassa sig till den), har sitt existensberättigande genom att de köper media för kunds räkning. Fast, vem kan inte köpa media precis som byrån gör?
Är du ett tillräckligt stort företag så får du dessutom rabatter på dina medieköp, precis som en mediebyrå får. Är det kanske därför många mediebyråer försöker förflytta sig mot det digitala? Dock saknas en hel del i deras erbjudande, förståelsen för försäljningsprocessen där säljarna tar vid. Jobbar du med en klassisk byrå eller en modern leverantör?
Vad är då en modern leverantör? Är det ens en byrå? Njae, det är ett företag som har anpassat sig till verkligheten som den ser ut idag och tagit till sig konceptet med Inbound Marketing i förhållande till försäljning. Verkligheten idag är väldigt digital och sammanfogad.
Är du beredd att förändras?
Verkligheten idag kräver att de som jobbar med kunderna är personer som är digitalt redo. Det är personer som lever ett digitalt liv och har kunskap i området. Det finns en stor risk för de av oss som fortsätter i gamla hjulspår att bli obsoleta, eller med ett enklare ord, överflödiga. Att kunna förstå hur det digitala driver försäljning och stöttar sälj, ger dig som marknadsansvarig mer relevans än tidigare. Nu kan du bevisa att din marknadsföring fungerar, fast bara om du mäter den mot uppsatta nyckeltal.
Tänk även på följande: Har du jobbat 15 år som marknadschef, så betyder inte så mycket i en digital värld längre om du inte själv har kunskap kring det digitala. Visst kan du ha en bra grund att utgå ifrån och tar du till dig den nya utvecklingen mot saker som Inbound Marketing, samtidigt som du kan identifiera dig med den nya kundgrupp som skapas idag, är det inte kört. Problemet uppstår oftast när vi som har mångårig erfarenhet inom ett område tror att vi kan och vet allt och därför inte är speciellt förändringsbenägna. Det är då vi på längre sikt kommer att bli omsprungna av yngre med färre års erfarenhet av marknadsföring, fast fler inom det digitala området.
Utvärderar du dig själv?
Det jag försöker uppnå med detta inlägget är att ställa mig frågan hur länge det kommer vara ok att bränna budgetar på en byrå som investerar i klassiska kanaler utan att tydligt och konkret kunna veta vad vi får tillbaka på våra investeringar. Nästa fråga är hur länge vi som marknadschefer ska fortsätta investera pengar i luftkampanjer bara för att få en ny budget inför kommande period. Allt detta handlar om att vi fortsätter som innan och ibland känns det som att vi inte vill mäta det vi gör, kanske för att vi är rädda för slutresultatet?
Vill du få förståelse kring hur Inbound Marketing driver försäljning? Är du nyfiken kring hur andra jobbar integrerat med sälj och marknad?