INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

5 saker som får sälj och marknad att jobba tätare ihop

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Detta blogginlägg ger dig lite tips på hur du kan få sälj och marknad att jobba tätare ihop och på så sätt generera mer försäljning utan slitningar.

1. Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning


Definiera tydliga sätt att kvalificera leads på. Genom att ni har samma synsätt på detta kommer de leads ni genererar att vara mycket bättre kvalificerade och leda till fler affärer i slutändan
. Idag går de flesta leads till spillo. så mycket som upp till 80% av alla leads som genereras från marknad till sälj blir aldrig affär.

2. Identifiera vad som är ett SQL (sales qualified lead)


På vilket sätt bestämmer vi vilket lead som är kvalificerat eller inte? Jobbar alla på samma sätt? Sätt upp en mall för kvalificering som gör det lätt för båda avdelningarna att ta beslut.
 Hur vet vi vad ett säljfärdigt lead är genom att ha ett gemensamt ramverk för hur vi bedömer dessa affärsmöjligheter?

3. Sätt mål på antalet SQL per månad


Sätt upp tydliga mål som ni siktar mot. Har vi inget mål blir det inte lika effektivt. Genom att sätta upp mål, kan vi hela tiden förbättra och utvecklas tillsammans. 
Hur många leads bör marknadsföringen generera för att vi ska kunna dra fördel av detta på det mest optimala sättet? Beroende på hur din organisation är

4. Jobba med lead nurturing

Alla leads blir inte kunder direkt, även om de är kvalificerade. Se till att finnas med i kundens tankar även om det inte blir affär nu. Enligt en amerikansk undersökning vet vi att av de B2B kunder som visat intresse men inte köper idag, kommer över 80% av dessa köpa inom 24 månader. Se till att du är där när det händer!

5. Integrera sälj (CRM) och marknad (Marketing Automation)

Vad är vitsen att jobba med två separata system? För att få ut det mesta från insiktsförsäljningen, måste vi ha en homogen miljö där leads automatiskt flyttas över till ett CRM för att där bearbetas av säljare. Lika viktigt är det att ta vara på de som inte blir kunder idag, för framtida bearbetning.

Läs mer om hur du kan jobba bättre med sälj och marknad. Boka en telefonanalys med oss redan idag!

Boka din telefonanalys

Oliver Lopez

Mest läst