Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

9 saker som Donald Trump kan lära dig om annonsering på Facebook

Det var inte många, varken i världen, eller i USA som trodde att han hade en chans att få världens mäktigaste jobb. Men det fick han.  Hur f#n gick det till? Jo, genom Facebook. Och med lite draghjälp från Cambridge Analytica, såklart.

Fredrik Söder

Från den svenska åhörarbänken framstår Donald Trump bara som en vapengalen uppviglare med alldeles för dyrt hårimplantat. Långt ifrån den svenska kontexten lagom. 

Även om Trump samlade in data på ett sätt som fick alla högfakturerande GDPR-konsulter att skruva på sig så gjorde han det ändå med en knivskarp strategi. 100% digitalt fokus.

Förutom att Trump sprängde gränser för vad man både fick säga och göra så måste man ändå imponeras av hans digitala närvaro. Den är en uppvisning i att förstå vilka målgrupper man ska satsa på och vilka strategier och metoder man ska använda för att nå dem.

Det visar på en förståelse för data som vi önskar att många företag hade. Det visar också på hans förmåga att anställa och alliera sig med personer som kan använda data på rätt sätt och förvandla den till röster. En röst i ett val måste ändå ses som en produkt högt upp i värdekedjan och är därför också en av de svåraste produkterna att sälja på nätet. 

 

”Även om vi förlorar så har vi ändå tillräckligt mycket data att kunna påverka opinionen efter valet”.
- Steve Bannon, Donald Trumps Chefsstrateg

 

Kan Trump - kan du!

Trump förstod tidigt att digital marknadsföring inte alls är ensidigt digital – utan extremt mänsklig och handlar om att appellera till människors grundläggande begär och drivkrafter – i Trumps fall, rädslor och hat.

För om vi lägger all politik åt sidan och försöker se objektivt på Trumps strategiska val av Facebook som kanal så kan vi dra vissa slutsatser.

  1. Att Corporate Bullshit och floskler INTE fungerar om du vill ha räckvidd. Det är fortfarande ute!
  2. Att Facebook just nu är världens mest kraftfulla annonsverktyg (Framför allt i B2C, men vi ser en stark tillväxt även inom B2B)
  3. Att organisationer och företag som är dåliga på sociala medier är förlorare. Och det räcker förstås inte med att bara att finnas där och ha ett konto.

ÄNDÅ väljer förvånansvärt många att inte ens testa detta annonsverktyg. Det är för mig en gåta.

Tänk om Hillary hade satsat lika hårt på Facebook och jobbat med lika kompetenta (och skrupelfria) medarbetare. Hade valutgången då blivit annorlunda? Förmodligen.

Vakna och förstå kraften i annonsverktyget

Trump förstod att röster är en av de svåraste sakerna att sälja online. Han förstod också att bearbetningen är oerhört viktig och att den ska ske gradvis. Därför la Trump, i ett tidigt skede, i primärvalen miljontals med dollar på Facebookannonser där han segmenterade in användare i olika kategorier av supportrar. Allt ifrån tandlösa ”hillbillys” som gillar att skjuta på ölburkar till konservativa damer som gillar Days of Our Lives-klipp och söta kattungar. Utifrån dessa olika kategorier tog han sedan fram miljontals nya användare som liknade hans redan befintliga supportrar i beteendemönster och profil. En smart metod som alla företag med lite självaktning använder idag.

 

Uppmärksamhet är den nya valutan och Trump är beviset. 

 

 Trump-Facebook

9 saker som Donald Trump kan lära dig om annonsering på Facebook

 

Show. Don't tell

En klassiker! Men även om mycket har förändrats inom marknadsföringen så har vi människor inte förändrats alls på tusentals år. Detta använde Trump på ett vulgärt sätt (såklart) genom att till exempel rikta annonser på rätten att bära vapen intill annonser som visade en inbrottstjuv som bröt sig in i någons hus - istället för bara en annons som handlar om rätten att bära vapen. 

Sälj förlusten - inte vinsten

Risken för att förlora är en starkare drivkraft till beslut. Det handlar om att visa skadan som händer om kunden INTE köper din produkt. Måla upp en framtid utan er lösning – gärna detaljerat. Prata mer om riskerna att inte köpa istället för vinsterna med att köpa. Det ska givetvis inte vara påhittade risker, utan verkliga scenarion baserat på erfarenhet.

Var där era kunder är

Om du är marknadsförare måste du andas samma luft som dina kunder. Kolla upp vilka sidor dina kunder gillar, hur de skriver och vilka saker och teman de brukar samlas runt. Läs samma sidor som dina kunder, se till att ta del av samma innehåll. Förstå hela kontexten som dina kunder lever och andas i.

Skapa egna grupper på Facebook om era intressen

När du har fått en bild av vilka teman och diskussioner som dina kunder brukar ha så får du också en bild av vilka ämnen som engagerar dem. Om du är med i en e-handelsgrupp på Facebook och många pratar fraktlösningar så kanske det finns utrymme för att starta en grupp som bara handlar om frakt med e-handel. På så sätt kan du bygga egna kanaler som du själv äger. Det ska tilläggas att den här typen av kanaler aldrig ska användas för att sälja direkt. Du måste våga bjuda på kunskap. Däremot så kan du se vilka som har problem och maila eller ringa dessa direkt. Du får också ett försprång till att skapa en opinion - eftersom det är du som sätter agendan i gruppen.

Olika budskap för olika målgrupper

Dina kunder består såklart av olika människor med olika beteenden. Men de har också garanterat gemensamma mönster som gör att du kan kategorisera in dem i segment. Personer som besöker vissa sidor av hemsidan, eller laddar ner vissa dokument kan få en typ av annons, medan personer som tittar på annat material får en annan typ av annons riktat mot sig. Var kundfokuserad på riktigt baserat på data istället för antaganden och egna gissningar.

A/B-testa så mycket som ni bara orkar

All lyckad annonsering bygger på tidigare erfarenheter och kunskap. Med Facebooks annonsverktyg får du en historisk möjlighet att testa olika kombinationer av annonser till samma målgrupp. Att köra cirka 10-15 olika kombinationer av samma annons är ett minimum. Det är först då som du på ett korrekt sätt kan utvärdera vilka bilder/budskap som verkar fungera bäst - och när du sedan vet det - gå all in med alla pengarna på just den kombinationen - och maximera din ROI.

Använd kraften i influencer marketing

Här är det viktigt att påpeka att influcencer marketing nödvändigtvis inte är kopplat till bara Facebook. Men Facebooks algoritmer funkar ändå så att ett inlägg som blir kommenterat och like:at blir billigare att marknadsföra. Det är en gyllene regel. Så vad gör man för att bli gillad och skapa engagemang? Man tar hjälp av bloggare eller andra människor som i sin tur har en publik som är relevanta för er. På så sätt får ni in besökarna på er hemsida och kan samla data med hjälp av Facebook pixeln - för att antingen skicka re-tagerting annonser eller så småningom skapa olika Look Alike Audiences av dessa. Kraftfullt!

Gränser är till för att stretchas

Det finns två moraliska lägen - olagligt eller lagligt. Och så finns det en till. Nämligen vad dina kunder tycker. Om dina kunder inte gillar ditt sätt att kommunicera alltså och det är något som du måste ha en känsla för helt enkelt. Men att tycka massa saker om data-insamling hit och dit – det kan vi lämna åt lagstiftande domstolar eller politiker att sköta. Din roll som marknadsförare är att just kunna se sådana här öppningar i marknaden. Var marknaden är för lågt värderad och sedan gå in där - lite före alla andra och köpa dig försprång. Våga testa!

Skapa fiender och vänner - allt däremellan är olönsamt

Ämnen och åsikter som blir omdiskuterade på Facebook är aldrig slätstrukna. Antingen håller du med eller så är du emot. Fördelen med den här typen av inlägg i debatten är att de blir delade betydligt mer än inlägg som är varken för eller emot. Här gäller det att vara vaken och inse att många sociala medier och Google promotar inlägg och diskussioner som tycker något ganska konkret och vasst. Man kan säga att genren på Facebook är sådan.

Att säga något slätstruket på Facebook är som att jobba på en reklambyrå utan att bära mössa inomhus.

Ingen är intresserad av att prata med dig.

Fredrik Söder

Mest läst