Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Den kompletta modellen för sälj- och marknadsintegrering (The Unified Business Model - Swedish)

Det finns många anledningar till varför er marknadsavdelning och säljavdelning bör samarbeta. Men hur fungerar ett sådant samarbete i praktiken? Efter att ha läst den här bloggposten kommer du att ha en helt ny förståelse för...

Oliver Lopez

  • 04 feb 2023
  • 12 min läsning

Det finns inget som heter Inbound Sales!

Detta inlägg är riktat till alla som försöker övertyga sig själva (och andra) om att försäljning är någonting ont och att säljare är djävulens avkomma.

Oliver Lopez

Begrepp som poppat upp

Först kom Inbound Marketing, sedan kom Content och nu har Inbound Sales börjat poppa upp. De som driver begreppet Inbound Sales har inte insett att det är förankrat i en verklighet vi inte lever i! Att utgå ifrån att kunderna ska hitta oss när de känner att de har ett problem får hela min kropp att skrika stopp!

inbound sales 2Jobba med försäljning på riktigt!

Vi som jobbar med försäljning (på riktigt) vet att en av de viktigaste uppgifterna vi har är att få kunderna att inse att de faktiskt har fel i de allra flesta fall. Sedan urminnes tider (eller iaf sedan många år tillbaka då jag var en av de få i Sverige som jobbade med HubSpot och pratade om Inbound Marketing) har det varit tydligt att hela digitaliseringen har gjort det svårare och inte lättare för kunderna att ta beslut.

Vi kan till viss del stötta kunderna med innehåll (vilket iof redan har spårat ut) men när det verkligen gäller vill kunderna prata med en säljare som kan navigera i den djungel som Big Data och möjligheterna som digitalisering har möjliggjort ger.

inbound sales 1

Många misslyckas med Inbound Marketing

En säljare som är påläst, stöttande men samtidigt utmanande är nyckeln till företags överlevnad. Jag träffar varje vecka bolag som har misslyckats med Inbound Marketing. Vid varenda tillfälle jag får denna kommentaren av kunder jag träffar är anledningen att man har letat en quick-win genom Inbound. Det senaste påhittet heter Inbound Sales.

Är Outbound Sales dött?

Vad hände med Outbound Sales? Jag ser konsulter och byråer (ofta webb och designbyråer - läs marknadsförare) som påstår att outbound är dött?! Vem försöker ni lura? Jag hör av samma personer och läser i bloggar att vi ska sluta att pusha våra kunder och låta kunden komma när kunden är redo? Vilken värld lever ni i?

Självklart ska vi inte sälja någonting eller pusha på att få kunder att göra saker som inte är relevanta eller bra för kunden - men om det krävs att vi behöver göra kunden obekväm och då pusha (ja, det behöver vi göra ibland men på ett helt annat sätt än de som aldrig har jobbat med försäljning tänker) då är det det som behöver ske!

Jag älskar Inbound, jag älskar marknadsföring - men sluta för guds skull att förminska säljare och låtsat att du som marknadsförare kan göra en säljares jobb... vill du försöka så kontakta gärna mig - vi söker säljare.

 

Kontakta mig

 

Oliver Lopez

Mest läst