Folk vill läsa bra skit – ge dem det
Titta på din kommunikation. Gå tillbaka till grunderna. Tråkigt? Inte alls! Eller jo – ganska – det är ju alltid tråkigt att behöva göra hemläxa. Men det blir kul sen. Jag har samlat några enkla tips, somliga så basic att du kommer att slå dig för pannan och säga ”åh, det vet jag väl!”, som kan hjälpa dig att kommunicera bättre.
Hur kan du hjälpa mig?
Ställ dig själv två enkla frågor: varför kommunicerar du och vad vill du säga? Där har du ditt syfte, kom ihåg det när du formulerar din kommunikation. Vill du sälja en produkt eller en tjänst? Skit i att navelskåda, strunta i att förklara gång efter annan vad som är så bra med just din produkt. Berätta i stället hur du kan hjälpa mig. Hur kan du underlätta min vardag? Om du kan svara på det är jag ett steg närmare såld.
Förstår folk vad du säger?
Låt oss anta att du har stenkoll på din målgrupp. Då är frågan: vet den du kommunicerar med lika mycket som du? Är din målgrupp lika insatt i din bransch som du är? Oavsett om du säljer tjänster till företag eller produkter till privatpersoner måste du komma ihåg att vi kanske inte pratar samma språk som du. Slopa facktermer och trendord och gå rakt på kärnan. Prata så att folk förstår vad du säger, helt enkelt. Ibland hjälper det att tänka att du ska kommunicera med en intelligent 12-åring. Larvigt kanske, men testa, det funkar.
De tre k:na – skriv text som folk orkar läsa
Kort, koncist och korrekt. Jädrar vad de orden smakar gott i munnen, eller hur? Kort, så att dagens människor med en koncentrationsspann på en halv millisekund orkar läsa. Koncist så att du tvingas banta ner och bjuda på summan av kardemumman utan massor av lull-lull. Och korrekt så att du inte blir misstagen för att vara oseriös, eller än värre: en slarver. Inget osar kass kvalitet som stavfel, särskrivningar och solklar Google translate.
Märker du att jag sitter på lite höga hästar här? Den här texten är varken kort eller särskilt koncis. Men den är korrekt, och om du läst så här långt gissar jag att den ger dig något. Dessutom är det en fråga om kanal. I en blogg är det okej att bre ut sig, det är själva mediets karaktär. Men gud nåde om du försöker skriva noveller på Facebook eller Instagram – lugn i bussen, sitt i båten och stopp på belägg. Det lämnar vi till polisen.
Oavsett om du kommunicerar internt, med kund, med potentiell kund eller med en nyfiken publik: gör det bra! För rent krasst är det så enkelt: folk vill läsa bra skit och du kan ge det till dem.
Kolla gärna in vårt inspelade webinar med temat "Därför bryr sig ingen om ditt content! (Detta ska marknad göra istället)":