INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot User Group-nätverksträff i Stockholm 2019

Använder du HubSpot idag? Vill du diskutera utmaningar och möjligheter med andra HubSpot-användare och samtidigt få inspiration av intressanta talare? Då ska du inte missa årets första nätverksträff för HubSpot-användare i St...

Emelie Svedberg

  • 29 mar 2019
  • 2 min läsning

Har LinkedIn spelat ut sin roll?

Under senare år har jag dessvärre upplevt att kvalitén på LinkedIn har urvattnats till stor del. Det är ibland till och med så att jag känner att Facebook ger mig mer affärsvärde.

Oliver Lopez

Jag har varit LinkedIn-medlem sedan 2007. Jag är alltså en av de första anhängarna och gillar verkligen idén om ett affärsnätverk där man kan knyta kontakter och utvecklas i sin yrkesroll. Att kunna ha ett kontaktnät som sträcker sig förbi Facebook och andra privata nätverk är brilliant! Ja, jag skiljer på dessa plattformar fortfarande, för jag tycker att det ÄR skillnad även om likheterna finns där…

Mitt bolag jobbar en hel del med digital marknadsföring och sociala medier, utöver vår kärna som är komplex B2B-försäljning. Så jag inser naturligtvis att dessa två världar håller på att knytas samman. Men jag tycker ändå att pendeln håller på att svänga för långt åt andra hållet.

Missförstå mig rätt, jag älskar att utmana och hitta nya vägar. Vad jag menar är att när människor tävlar om att ha så många kontakter som möjligt i sitt nätverk, istället för att fokusera på kvalitén på kontakterna så är det lika illa som att fler och fler bolag börjar spruta ut content bara för att ”man ska göra det”. Utan någon tanke eller värde som understryker det.

Jag har drivit eget i åtta år och varit med om resan från att hyra ut mig själv på olika uppdrag till att nu ha en organisation och ett nätverk som hjälper stora svenska och nordiska bolag med att få ihop sin affärsdrivna marknadsföring med försäljningen. Jag vet vad jag pratar om när det gäller fokus på värde och insikter och personligen ser jag färre och färre av våra kunder och prospekts på just LinkedIn. De finns där, men inte alls i den omfattning som jag tror att andra bolag gör… Eller gör ens andra bolag det?

Jag frågar mig detta då en större del av de dialoger som pågår på LinkedIn just nu är mellan konsulter och leverantörer. Självklart så finns en stor del av de “tysta” medlemmarna kvar på LinkedIn och jag har flera kunder som hittat oss där, även om betydligt fler hittar oss via vår egen blogg eller vårt nätverk utanför LinkedIn - den riktiga världen alltså. Men frågan dyker ändå upp i mitt huvud – håller ett brilliant nätverk på att urvattnas?

Var har kvalitén tagit vägen?

Jag är all in på digitalisering och har även varit en av de mest aktiva på LinkedIn under ett tag. Jag har praktisk erfarenhet av vad det ger eller inte ger i form av kontakter och/eller affärer. På senare tid har jag dock tyvärr sett att kontakterna som jag fått varken ger mig eller dem rätt typ av värde. Jag är med andra ord en dålig “fit” för dessa människor likväl som de är för mig. Då faller tanken om att nätverka för att utvecklas eller kunna göra affärer ihop nu eller längre fram. Att vara en ”perfect fit” är grunden för att lyckas med det anser jag.

Något som enligt mig är ännu sämre är skiftet i fokus på LinkedIn idag. Detta var arenan där vi tidigare delade relevant kunskap med varandra, idag är det en jakt på hur många kontakter vi kan ha. LinkedIn är snart på väg mot samma dilemma som Twitter har varit i ett tag. Vi hinner inte längre med att sålla all information innan vi tröttnar och byter plattform eller app.

Sedan Microsoft köpte upp LinkedIn tycker jag personligen att utvecklingen har gått mot det sämre, i en rasande fart. Kombinationen av lägre nivå på innehåll och fokus på självuppfyllande sälj försämrar kvalitén helt klart. Adderar vi dessutom funktioner som “Säg grattis på födelsedagen” eller “Fira 1 år på nya jobbet för xx”, så leder det till att de mest affärsdrivna av mina kontakter inte kommer att finnas kvar så länge till på LinkedIn. Det är vad jag tror i alla fall.

Jag menar, vill vi verkligen ha privata historier och diskussioner som hör hemma på andra sociala nätverk även i vårt affärsnätverk? Jag vet att vi alla tycker olika här och det respekterar jag, men min åsikt är solklar. Jag vill att LinkedIn går tillbaka till att vara det affärsnätverk det tidigare var. Jag vill connecta med folk för att prata affärer, jag vill ge och få kunskap så att vi tillsammans kan utvecklas inom områden vi brinner för och skapa mer värde. Titlar som “Sveriges bästa säljare”, “Supernova med en egen galax” eller ”Sales Superstar” känns ganska introvert, eller? Vad hände med kundfokus?

Lugn – du klarar dig utan LinkedIn i perioder!

Jag är en aktiv användare av LinkedIn. För ett tag sedan var jag borta från LinkedIn under en period, eller jag var inte alls lika aktiv. Jag satt i flera stora kundleveranser och prioriterade om helt enkelt. Jag valde att fokusera på leveranserna istället för aktiviteten på LinkedIn under den perioden. Inget konstigt alls egentligen. Det intressanta med detta var att vi nog aldrig har fakturerat så bra och haft så nöjda kunder som då. Och som grädde på moset fortsatte förfrågningar att komma in, via vår blogg och vår hemsida.

Frågan är då om jag och mitt bolag har tagit skada av att inte vara lika aktiv på LinkedIn hela tiden? Nej, det skulle jag verkligen inte vilja påstå. Jag har facit på att det inte är så. Jag respekterar de som lägger enorm tid på aktivitet i sociala kanaler, LinkedIn inkluderat. Jag vill dock nyansera bilden och säga att det inte är hela världen om du taggar ner under perioder. Inget hemskt kommer att hända och affärerna kan gå minst lika bra, om inte bättre. Så fokusera på värdet du skapar istället för genom vilken kanal du gör det.

Video är hett nu, men less is more!

Det är ingen nyhet att fler och fler fått möjligheten att publicera video på LinkedIn. Innan jag ger min syn på saken så vill jag poängtera att jag absolut förstår värdet i att publicera direkt på ett socialt medium för att få “traction”. Det ifrågasätter jag inte.

Video har varit hett länge, men bara för att du nu har funktionaliteten som ger dig chansen att publicera en video på ett socialt nätverk så betyder det inte att du måste göra det. Jag förstår att det är lockande, men på samma sätt som att du inte måste kommunicera ut dina produkter och ditt företag så fort någon ställer en fråga om t.ex. vilket CRM som är bäst, så bör du fundera på varför du publicerar en video. Vad är värdet? Min personliga åsikt är dessutom att om du nu väljer video som media, gör det då proffsigt i en studio och med rätt utrustning. Gör det inte bara för att alla andra gör det… Men det är bara min egen åsikt.

Finns det inget positivt?

Efter dessa reflektioner och ibland hårda ord så kanske du undrar: varför lämnar du inte bara nätverket då?  Mitt svar är att det fortfarande finns hopp. Jag kan exempelvis blocka de personer som siktar på att maximera sitt nätverk med antal kontakter framför rätt typ av kontakter. De som spammar mitt flöde kan jag plocka bort, på samma sätt som de kan blocka mig.

Jag håller just nu på att se över mitt eget nätverk. Jag har över 2000 kontakter och har ingen som helst kontroll över dessa. Då kan jag inte heller skapa det värde som jag vill för dessa kontakter. Jag siktar istället på ett kvalitativt nätverk där vi delar affärsframgångar, best practice och case, inte födelsedagar, själv-boostande selfies eller bilder på oss själva i soffan.

Så jag ser med förhoppning fram emot resten av 2018 och hoppas få stor glädje av de personer i mitt nätverk som är relevanta för mig och som jag är relevant för. Jag ser med förhoppning fram emot att ta del av ditt innehåll som skapar värde för mig och som hjälper mig till bättre affärsbeslut och som utvecklar mig. Jag ser fram emot en gemensam delning av erfarenhet, av misslyckanden och av framgång. Jag ser fram emot att använda LinkedIn som det var menat en gång, ett professionellt nätverk som kopplar ihop och utvecklar oss människor i våra olika yrkesroller.

Vill du prata mer om värdeskapande försäljning - kontakta oss gärna. Vi älskar att prata om sälj och marknad i alla dess former. 

 

Boka möte

 

 

 

Oliver Lopez

Mest läst