Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Hur får vi ihop sälj och marknad till ETT lag?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 02 jun 2017 2 minuters läsning
Hur-får-vi-ihop-sälj-och-marknad-till-ett-lag-puff

Svaret är enkelt – det är för mig ett klockrent exempel på hur laget bör vara större än jaget för att åstadkomma hållbara och långsiktiga resultat.

Ett fantastiskt anfall är guld värt! Men jag som själv varit spelade som målvakt när det begav sig vet att om jag gör en dålig match eller har fokus på helt andra saker kan anfallet vara hur grymma som helst, vi vinner inte matchen för det. På samma sätt är jag som löängst bak i laget beroende av backlinjen som i sin tur är beroende av mittfältet och så vidare. Ni är säkert med på hur jag tänker. För att vinna behöver laget fungera tillsammans.

Alla roller är unika och viktiga i maskineriet. Titta på mittfältet i ett fotbollslag - det finns både defensiva och offensiva mittfältare. Jag tänker mig en spelfördelare som en kreativ marknadsförare som stöttar anfallet (sälj) med rätt "passningar". Det är rätt svåert för en anfallare (säljare) att göra mål utan stöd från resten av laget... 

När vi får hela systemet, hela laget, att dra åt samma håll och vara överens om vart vi ska och hur – ja, det är då magin sker! Det är då vi vinner ligan (som Real Madrid precis gjorde i Spanien) och det är då ni som organisation åstadkommer riktiga resultat. 

Viktigt att generera leads, kvalificerade leads

Efter alla mina år inom försäljning ser jag ett tydligt mönster – vi jagar ”leads” utan att egentligen veta vad vi jagar, varför och hur. Missförstå mig inte nu – jag älskar att generera leads till mina kunder och min egen verksamhet, men det ska vara RÄTT typ av leads och de ska generera fler affärer och intäkter. Ett lead har inget egenvärde i sig om det inte är kvalitativt och om det inte leder till affär. Jag har även tidigare skrivit ett inlägg kring leadsgenerering där jag ytterligare utvecklar mina tankar i området.

Vi måste få sälj och marknad att agera som anfall och mittfält i vår organisation. Vi behöver även roller som försvarar oss (kanske en Customer Success Manager) på ett elegant sätt - för om vi tappar de kunder vi vinner, får vi ju bara börja om igen och tycka vad man vill om t.ex. italienska lag (läs Juventus), så är dessa nöjda med att hålla tätt hemåt. Spanska lag (som Real Madrid som ju spelar final imorgon mot just Juventus har en mer offensiv inställning). Vem vinner? Jo den som har ett balanserad lagspel med styrkor både hemår och framåt. 

När sälj och marknad agerar som ETT enat lag kan trafiken till sidan generera kvalitativa leads. När sälj och marknad är överens och drar åt samma håll kan dessa leads sedan ge faktiska intäkter, klirr i kassan. DET är häftigt tycker jag och det är mitt mål varje dag. Jag vill få fler organisationer att tänka fotboll och laget före jaget. Jag vill få fler organisationer att inte bara jaga leads utan att veta vad, varför och hur de ska jagas! Mina tre tips för att komma igång:

 

  1. Sätt ihop ditt dream-team som består av unika kompetenser inom sälj och marknad. Jag vet av egen erfarenhet att one size does not fit all - så våga dela upp organisationen i olika roller som alla är bäst på just det de gör. Varje kugge är viktig i maskineriet och tillsammans kan det rulla riktigt fort.
  2. Skriv ett SLA mellan sälj och marknad för att vara överens om vad ni jagar och varför. Ni måste ha tydliga mål och KPI:er för att veta om ni lyckats eller behöver justera någonstans.
  3. Börja lira och mät effekterna så att ni kan ändra taktiken till kommande matcher om något inte funkar. Bli inte paralyserade av analyser och taktik – kör, testa, mät och våga ändra!

Vill du snacka mer om varför Real Madrid vinner imorgon eller hur ni får sälj och marknad att generera fler affärer som ETT lag? Hör då av dig nedan så tar vi en kaffe!

Kontakta oss

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Sales Enablement Komplex B2B-försäljning Tillväxt

Så skapar du en förutsägbar säljprocess

29 okt 2024
Oliver Lopez Oliver Lopez
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Företagsblogg eller inte?

04 apr 2014
Oliver Lopez Oliver Lopez
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Content Marketing är dött - leve Content Marketing!

23 jan 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez