Inbound Marketing

Så lyckas du med inbound marketing 2022!

Malin Westmark
Malin Westmark 03 feb 2022 1 minuters läsning
inbound marketing

Om du gör som du alltid har gjort så kommer du få samma resultat. Om du gör som du tidigare har gjort kommer du inte få resultat”, en sanning som kanske är extra aktuell idag. Vikten av kvalitet är något som till skillnad från mycket annat inte förändrats på hundra år. I slutändan handlar det alltid om att göra bra grejer – där innehållet är kärnan som ska komma närmare affären och driva till konvertering.

Se webinar Släpp ditt innehåll löst

Vad du kan göra idag:

  • Lås inte innehållet, ha öppet och fritt content – bjud på kunskap! Låser du ditt innehåll riskerar du att besökaren eller potentiella kunden söker sig vidare på annat håll.

  • Publicera äkta och autentiska bilder, en egentagen bild ökar ofta trovärdigheten och läsvärdet mer än en köpt bild.

  • Skippa ”boka demo”, det är en jätteknöl att ta sig över. Personen i fråga måste vara väldigt intresserad för att komma till den punkten. Skapa i stället en sida för Q&A (questions and answers) eller FAQ (frequently asked questions) på er sajt så att besökaren kan få svar på sina frågor enkelt utan att behöva binda upp sin tid (det är dessutom SEO-positivt..).

  • Återanvänd content, man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Återanvänd tidigare artiklar, modifiera och uppdatera, lägg ut guider och presentationer på hemsidan och gör det tillgängligt att ladda ned.

  • TESTA TESTA TESTA! Våga testa er fram. Gör om gör rätt. Gör fel. Experimentera. Organisera ett team som testar och mäter grejer för att göra saker på olika sätt. OBS: Det kan ta ett halvår innan man ser resultat – ha tålamod.

Se webinar Dark Social

...Och kom ihåg; allt går inte att mäta. Kombinera både kvantitativ och kvalitativ metod i datainsamlingen, hitta korrelationer mellan postat content och aktivitet på sajten och andra plattformar. Stirra dig inte blind på antal följare och ”likes” i sociala kanaler– mycket händer bakom kulisserna. Den bästa och enklaste frågan du kan ställa dina kunder, där du garanterat kommer få intressanta svar, är: Hur hittade ni oss?

Inbound Marketing värdelös utan CEO

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Malin Westmark
Malin Westmark
Både kreativ och strukturerad. Kvalitet och kvantitet kombinerat - lutar mig alltid tillbaka mot data för att modifiera innehåll efter önskat resultat av PR-insatser och marknadsföring med SEO i fokus.

Relaterade inlägg

Mät och maximera er framgång: En djupdykning i HubSpots Marketing Hub Analytics

14 sep 2023
Josephine Johnsson Josephine Johnsson
Hubspot Inbound Marketing Tillväxt

Höj ribban för er datadrivna marknadsföring och fatta bättre affärsbeslut med hjälp av HubSpot

29 okt 2024
Mathilda Fyhr Mathilda Fyhr
Hubspot Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Hur du som marknadschef kommer igång med Inbound Marketing nu!

29 nov 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez