Faktum är att många (inklusive HubSpot själva) anser att Brian Halligan och Dharmesh Shah myntade begreppet Inbound Marketing i samband med att HubSpot grundades.
"We were looking for a way to describe the set of marketing activities that we considered organic and empathetic".
Så skrev Dharmesh Shah i ett blogginlägg för några år sedan. Mycket har hänt under dessa år. Idag är Inbound en global metod som nästan 80% av världens marknadsavdelningar använder:
Bildtext: grafen kommer från State of Inbound 2018.
Så frågan kring vad HubSpot är dyker oftast upp i samband med Inbound Marketing och att du googlar system för Inbound Marketing. Kopplingen är som sagt väldigt naturlig eftersom HubSpot är ett väldigt kraftfullt och populärt system för Marketing automation och Inbound Marketing.
HubSpots årliga event Inbound, i Boston, lockade över 21.000 deltagare från över 100 länder förra året och eventet växer för varje år. Vår egna VD, Oliver Lopez har föreläst på eventet ett par gånger och vi märker tydligt hur intresset för Inbound Marketing och HubSpot fortsätter att växa. För några år sedan pratade Oliver om vår modell The unified Business Model och om att få ihop sälj och marknad till ETT enat team och förra året handlade föreläsningen om hur vi som marknadsförare kan skapa värde för säljteamet.
Begrepp som Marketing Automation, Inbound Marketing, Content Marketing, Leadsgenerering eller Sälj-färdiga Leads är begrepp som vi inom sälj och marknad är vana vid idag, men frågan är dock om vi verkligen vet vad det är för skillnad på alla dessa begrepp och framförallt vilka verktyg som faktiskt är värdefulla att använda. Är Marketing Automation samma sak som Inbound Marketing? Är Pardot, Eloqua eller Marketo samma typ av verktyg som HubSpot?
Varför HubSpot?
Anledningen till att HubSpot fortsätter att växa är säkert många. Bolaget satsar enormt mycket på att utveckla produkten och driva leda marknaden för modern och digital marknadsföring. Men jag tror att den största anledningen till att de lyckas så bra är att det är byggt för Inbound Marketing – grunden är att attrahera och hjälpa digitala besökare på en hemsida. Det är skapat för att generera leads och leda besökaren genom en digital köpresa och bygga långsiktiga relationer. Detta är viktigt för de flesta organisationer i dagens mediebrus.
De allra flesta marknadsförare inom B2B (Business to Business) menar att deras största utmaning är att generera fler kvalitativa leads och det är här HubSpot och Marketing automation är oslagbart. Det finns många verktyg för Marketing Automation och alla har sina för- och nackdelar givetvis. Men efter att ha testat olika system så förstår jag varför flest ändå väljer HubSpot som verktyg. Det är genomtänkt, användarvänligt och extremt smidigt om du ska köra Inbound Marketing fullt ut i din organisation.
Dessutom finns ett jättebra CRM, en grym plattform för din hemsida (CMS – Content Management System) och koppling till Sociala kanaler, Dashbords och rapportering. Integrationerna till HubSpot är näst intill oändliga och det gör systemet till ett mycket kraftfullt val för Marketing Automation och generering av leads.
HubSpot är här för att stanna
Fler och fler undersökningar och rapporter visar på att HubSpot är det ledande systemet för att kunna hantera marknadsföringen så som den ser ut idag. Redan från början strävade HubSpot efter att leverera en ”all-in-one” lösning för sina kunder och det har bolaget verkligen lyckats med. Du kan göra det mesta inom digital marknadsföring och försäljning och det är enkelt att komma igång.
Många konkurrenter till HubSpot satsar på de riktigt stora kunderna och med ett Enterprise-system kommer en lång och dyr implementation. Här har HubSpot fördelen att du är igång på kort tid. On-boardingen kan ta några veckor och upp till cirka 3 månader beroende på era integrationer, er data och specifika behov. Men du är igång relativt snabbt.
Genom din HubSpot-partner kan du även få ett mer anpassat upplägg än det som är standard vid implementering av systemet. Vi kombinerar till exempel alltid strategi, taktik och utbildning i vår on-boarding, så att du som kund får ut maximalt värde från systemet. Det viktiga är inte systemet egentligen, utan vad du tänker göra med det för att skapa värde i din organisation.
HubSpot är ett verktyg för nästan allt
När du jämför system ska du ha följande frågor med dig:
- Är det riktig Inbound Marketing som driver din försäljning?
- Har systemleverantören en position som ledande inom sin nisch?
- Finns det kopplingar till sociala mediekonton som kan mätas och följas upp på kampanjnivå?
- Har systemet både en marknadsdel och en CRM-del?
- Är det roligt och enkelt att jobba i verktyget för alla (marknadsförare, säljare, utvecklare, rekryterare)?
Med HubSpot kan du:
- Bygga din hemsida från grunden (CMS)
- Driva trafik till din hemsida
- Köra Inbound Marketing fullt ut
- Automatisera din marknadsföring (Marketing Automation)
- Köra E-post marknadsföring (E-mail Marketing)
- Hantera dina Sociala kanaler (Social Media Marketing)
- Hantera kundrelationer (CRM)
- Spåra besökare
- Segmentera leads
- Konvertera leads
- Blogga och hantera content (Content Marketing)
- Sökordsoptimera
- Skapa landningssidor och formulär
- Skapa Call to Actions
- A/B-testa
Nyfiken på att testa HubSpot? Låt oss visa dig HubSpots fantastiska värld.