INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Vilket syfte fyller vår hemsida?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Yusuf Hasanogullari

Är det viktigare att bygga en snygg hemsida eller en funktionell hemsida? Svaret kan förvåna.

Jag kommer att ge svaret på frågan längre ner. Först vill jag prata lite om vad en hemsida INTE ska göra. Det är viktigt, för nästan alla hemsidor är uppbyggda på ett sätt som inte är optimalt.

En hemsida är INTE en avancerad brochyr

De flesta hemsidor vi ser när vi träffar nya kunder är designade av en mix av tekniker och grafiska designers. De är inte byggda av personen som är den som ultimat sett kommer att ha nytta av en bra hemsida: säljchefen eller VDn.

(Jag har inte glömt marknadschefens roll, förresten. Jag kommer till detta längre ner i bloggposten.)

När du lämnar över ansvaret för din hemsida till någon annan än, ultimat sett, säljchefen så får du precis det som vi ser hos de flesta vi träffar; en snygg hemsida, som dock inte genererar några affärer. I många fall är den svår att ändra, och förvirrar kunderna mer än hjälper dem. En sak den definitivt INTE gör är att hjälpa kunderna att köpa.

Eftersom hemsidan är den primära källan till information idag, går de flesta kunder till konkurrentern eller till ett icke-beslut, för de har inte förstått hur du kan hjälpa dem.

Om du motsätter dig detta genom argumentet "det kan inte stämma, för vi säljer ju redan idag", så vill jag, utifrån den erfarenhet vi har av att bygga om våra kunders hemsidor, fråga dig följande: Om du säljer trots en hemsida som inte är designad för att hjälpa dina kunder genom köpprocessen, hur mycket mer skulle du då kunna sälja om din hemsida gjorde det?

Innan du besvarar den frågan, bör du ställa dig ytterligare en:

  • Kan du beskriva dina kunders digitala köpresa? I så fall förtjänar du en eloge, för det är bara Sveriges elit inom försäljning och marknadsföring som kan göra det idag fullt ut.

Oftast bör säljchefen ta ansvar för din nya hemsida

Om du som marknadschef nu läst ovanstående rubrik och absolut inte håller med ber jag dig hålla ut och läsa hela blogginlägget.

Marknadschefen är ofta den som driver hemsidan och dess utveckling. Med risk för att göra många upprörda nu: Detta är i de allra flesta fall ett dåligt beslut! Jag ska förklara varför.

De allra flesta marknadschefer som vi träffar lever fortfarande i det gamla paradigmet. I det paradigmet handlar marknadschefens uppgift om att stärka varumärket, punkt. Det behövs fortfarande, men idag behöver man även tänka i termer av köpresan, försäljningsprocessen och hur olika flöden hänger ihop, kan mätas och optimeras.

Hur ser du på din roll? När du ska ta ett beslut, tänker du i termer av hur mycket mer försäljning det beslutet kommer att leda till, eller tänker du främst att varumärket ska lyftas fram enligt din varumärkeshandbok? När du prioriterar vad du ska lägga din tid på och vad som inte förtjänar din tid och uppmärksamhet, vilket tankesätt vägleder dig?

De marknadsförare som kommit långt i sitt strategiska tänk ser som sin uppgift att sälja, och blir därmed tillsammans med säljchefen ansvariga för företagets försäljning. De förstår att det inte finns en säljprocess och en marknadsföringsprocess. Det finns bara en gemensam sälj- och marknadsprocess. Dessa marknadsförare tar sig naturligt an hemsideprojektet med fokus på leadsgenerering, genom att förstå kundernas köpresa innan de besökt hemsidan, deras resa på hemsidan, och deras resa tillsammans med säljarna efter att de konverterats till ett säljfärdigt lead. Dessa marknadschefer är sällsynta - men de är den perfekta personen att ta ansvar för din nya hemsida.

Så - bör en hemsida vara snygg eller funktionell?

Om du har kommit så här långt kanske du redan har listat ut svaret:

Både hur snygg en hemsida är och hur funktionell den är underställda en långt viktigare fråga: Vad kommer att hjälpa dina kunder genom sin resa till ett köp?

Ett "snyggt" element är ett element som omedelbart inger din kund en känsla som passar in i deras nuvarande tillstånd. Ett annat "snyggt" element drar kundens uppmärksamhet till nästa steg, och får dem att känna att de kommer att må bättre av att klicka där. En "funktionellt" designval är ett val som guidar kunden till nästa steg, istället för att förvirra.

För att kunna göra en hemsida som är både snygg och funktionell behöver du först förstå kundernas resa, både mentalt i sin hjärna (den mentala köpprocessen) och fysiskt på din sida (vart behöver de klicka, baserat på deras tillstånd, för att ta sig vidare i sin mentala resa till ett köp?).

Intresserad av att veta mer?

Läs hur vi kan hjälpa dig att anpassa din hemsida till det nya köpbeteendet.

Yusuf Hasanogullari

Mest läst