Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Är du en expert eller en specialist? (ett inlägg om rockstars och superstars)

Oliver Lopez
Oliver Lopez 09 mar 2017 2 minuters läsning
är-du-en-expert-eller-en-specialist-puff

Det ligger i betraktarens ögon

Som jag så många gånger tidigare har sagt så har vi idag inom försäljning ett problem. Problemet är att vi utgår ifrån oss själva och sätter våra produkter och vårt företag först. Vi har en förmåga av att böja prata om oss själva och våra fina referenser. Vi berättar om hur stort vårt företag är och hur mycket pengar vi tjänade förra året. Allt detta är naturligtvis relevant - men inte i början av en säljdialog. Vill kunden ta reda på dessa saker så finns allting bara en “Googling” bort.

Jag blir därför mer än lite förvånad när jag ser att säljare kalla sig själva experter på LinkedIn.Det jag har lite svårt för kring benämningen expert, är att det är vi säljare som ger oss själva dessa namn. Häri ligger problemet. Det måste vara kunden som säger detta till oss, inte vi själva. Det är samma sak som att säga att vi sätter kunden i centrum och så fort jag har blivit kund så blir det helt uppenbart att det inte är så. I dagens affärsklimat är det viktigare än någonsin att leva upp till det vi säger. Likaväl tycker jag att det är på gränsen till löjligt att ge sig själv titeln “Rock Star” eller “Super Star”.

Jag tror inte att någon av de säljare som benämner sig Rock Stars, har speciellt mycket gemensamt med t.ex. Vince Neil (sångaren i Mötley Crüe) för att ta ett exempel. Faktum är att jag inte hoppas det alls. För skulle det vara så att säljare är Rock Stars så skulle de förmodligen vara självcentrerad, ha problem med alkohol och droger samt sätta sig själva i centrum och inte vara speciellt kundfokuserade. Fast det är ju bara min åsikt. :)


Vi är ju inte bergsbestigare, eller?

Bättre då att kalla sig Sherpa som dyker upp emellanåt, eller? En sherpa är ju en guide som hjälper andra att nå sina mål. Den mest kände sherpan genom tiderna hette Tenzing Norgay och han var mannen som nådde toppen på Mount Everest först tillsammans med Edmund Hillary.  

Det har idag blivit en konkurrensfördel att ta hand om våra kunder. Men vi är säljare, affärsmän och inte några självutnämnda superstars eller ledsagare (sherpas). Vill kunden kalla oss det så är det en annan sak men jag har då aldrig blivit kallad för Rock Star av mina kunder även om jag vet ändå att dom är nöjda och tycker att jag är duktig inom mitt område. Jag kallar mig själv för specialist på LinkedIn, då det beskriver att jag är nischad inom ett specifikt område där jag har fokuserat min utveckling och lyckats positionera mig som väldigt kunnig (enligt mina kunder).

Att säga expert är någonting som en professor eller er forskare skulle kunna göra. Vem bedömer för övrigt om du är en expert eller inte? Jo, dina kunder. Så fråga dom nästa gång om dom anser dig vara en expert och se vad dom svarar men snälla, ta bort Super Star och stålmannen eller Ninja som också dyker upp ibland. Du vet väl att en Ninja har många års träning bakom sig inom sitt område som är extrem och att väldigt få säljare väljer att växa och utveckla sig inom sitt yrke, eller ens läsa böcker inom försäljning. Det är svårt att bli en Ninja då, ens inom försäljning.

Vill du lyssna mer på hur jag ser på experter, ninjor och annat så kan du göra det i min podd som jag driver tillsammans med Michael Alphov, som är en riktigt duktig konsult inom personlig effektivitet och produktivitet. Trevlig lyssning!

 

alphov-lopez

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Använd en Playbook för att implementera dina strategier

27 maj 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Är Social Selling en ursäkt för lata säljare?

12 jan 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Hur säljer du egentligen?

24 maj 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez