Komplex B2B-försäljning

Vad var det som gick fel?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 07 nov 2012 1 minuters läsning

Äntligen, mötet är bokat och nu är det dags att berätta vilka vi är och hur vi kan hjälpa kunden. Hur börjar vi?

Vi kommer in på mötet med beslutsfattaren som vi äntligen har fått till ett möte med. Nu är det dags att hitta kundens "pain" och se till att leverera en lösning på den.

Det märkliga är att redan en stund in på mötet börjar kunden att vrida på sig otåligt och tappa tålamodet. Jag har bara ställt ett antal korta frågor om kundens utmaningar och försöker lösa problemet genom att kundanpassa min produkt eller tjänst mot kundens behov?

Jag fortsätter min presentation som började med 3-4 slides om vilka kunder vi har och var i världen vi finns. Det är viktigt att visa att vi är stora och kan leva upp till kundens förväntningar tidigt.

Efter att ha fått svar på några av utmaningarna så presenterar jag i slutet på mötet mitt förslag på lösning. Mötet avslutas och vi kommer överens om att höras igen under nästa vecka.

Veckan går och kunden kommer inte tillbaka, jag börjar jaga utan resultat och någon månad senare rinner allt ut i sanden. Vad var det som gick fel?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Vad är värdebudskap och varför är det viktigt för säljare?

08 jan 2019
Oliver Lopez Oliver Lopez

Var tar tiden vägen?

16 apr 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Sales Enablement

Varför vi på Structsales växlat upp vårt HubSpot-fokus!

30 nov 2020
Robin Berglund Robin Berglund