Komplex B2B-försäljning

Hur ser en modern säljare ut?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 16 jun 2013 1 minuters läsning

ID-100175289Att jobba med försäljning idag är inte alls samma sak som för bara 5-6 år sedan. Det har hänt så mycket sista tiden att vi har blivit tvungna att anpassa hur vi säljer för att kunna överleva. Den som vill genomföra denna förändring och investera i sig själv kommer att tjäna på det i längden. Det positiva om du är en sådan person, är att du kommer att skilja dig från mängden, eftersom väldigt få har tagit detta steg.

Det handlar inte om dig

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om några egenskaper som gör dig till en modern säljare. I grund och botten handlar det om att vi måste börja inse att det inte längre går att sälja inifrån och ut. Det handlar inte om oss och våra erbjudanden, det handlar om kundens verklighet och hur vi skulle kunna hjälpa kunden att nå sina strategiska mål. Det duger inte längre att skjuta från höften för att hoppas på en lyckoträff ibland.

Tacka dina nuvarande kunder för att de inte orkar byta ut dig

Det är tur för oss som jobbar med försäljning att kunderna tål väldigt mycket innan de tröttnar. Jag tänker nu på befintliga kunder, de som faktiskt står för våra intäkter. Det är genom att leva vidare på dessa vi inte behöver vara så duktiga på att hitta nya. Min erfarenhet säger att många kunder är missnöjda med sina nuvarande leverantörer men eftersom alternativen därute verkar lika dåliga, i kombination med att det är jobbigt att byta, väljer de flesta kunder att leva kvar i något som är ok men inte bra.

Klockan tickar

I samband med att fler säljare blir duktigare på att hjälpa kunderna kommer den tuffa konkurrensen att öka ännu mer. Detta betyder att det inte går att sitta lugnt i båten längre, jag har själv sett detta på nära håll med flera företag som agerar reaktivt först när det uppstår en akut situation. Varför ska vi vänta så länge? En hälsosam kombination av befintliga och nya kunder är en självklarhet för att kunna överleva framöver. Hur ser din fördelning ut?

Har du gjort din egen affärsplan? Även du som säljare bör fundera över hur din plan för året ser ut. Hämta gärna ner vår mall här.

Frågor:

- Hur stor del av din tid går åt att hitta nya kunder?

- Är dina befintliga kunder nöjda med din leverans?

- Vad tillför du i värde som ingen annan kan?

 

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Social Selling - same same, but different

01 mar 2018
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Hur du skapar en social försäljningsstrategi som säljare

08 apr 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Hubspot Inbound Marketing Sales Enablement Change Management Komplex B2B-försäljning Featured SEO

Structsales och QueensLab startar samarbete med starkt affärsfokus

10 feb 2022
Erik Sandell Erik Sandell