Komplex B2B-försäljning

Coacha din säljare på rätt sätt

Oliver Lopez
Oliver Lopez 16 sep 2013 1 minuters läsning

coaching

Jag har tidigare skrivit om coaching här på bloggen. Coaching är ett fenomen som ibland missuppfattas.

En coach är någon som utvecklar säljaren utifrån sina egna förutsättningar och sin potential, inte utifrån en säljbudget.

Det är naturligtvis så att en säljare skall leverera men vi ska vara försiktiga med att koppla coaching sessioner direkt till säljresultat. Under ett coahingsamtal vill vi lyssna med säljaren och ta reda på vad han känner att han saknar för att kunna leverera, vad är det som gör att han inte kan prestera fullt ut. De svar han lämnar är sedan det vi skall vända tillbaka till när vi gör honom ansvarig för sina resultat.

En annan viktig del i coachingen är hur vi själva agerar. Kommer vi sent till möten? Ställer vi in möten? Med de signaler vi sänder ut så är att det är ok för säljaren att komma sent med. Något att tänka på inför nästa coachingmöte:

- Har du ett dokument som du skickar ut till säljaren i god tid innan mötet med frågor?
- Ställer du rätt frågor under själva mötet
- Antar du saker baserat på tidigare erfarenheter?

Jag hoppas du svarade ja på fråga ett och två men nej på fråga tre, fast det är klart du gjorde, eller? Jag vill gärna hjälpa dig som läsare, för din framgång är ju min ;). Därför kan du här hämta ner 20 intelligenta frågor att ställa under nästa coachingmöte med dina säljare.



Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Att sälja värdebaserat

15 apr 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Till Säljaren: Därför kommer du bli av med jobbet

30 maj 2015
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Det interna säljmötet

05 dec 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez