Hur du som marknadschef kommer igång med Inbound Marketing nu!
Inbound Marketing, det har jag hört talas om - men vad är det egentligen?
Framförallt är frågan kanske ännu mer hur jag kan använda detta för att lyckas bättre med mina marknadsinsatser. Jag är som marknadschef även intresserad av att lära mig hur jag kan få med säljarna på tåget. Är det ens möjligt och hur nytt är detta egentligen?
Det är många frågor som dyker upp i samband med uttryck som Inbound, Content, Marketing Automation m.m. Det är lätt att förstå att det handlar om det digitala spelrummet. Däremot känns det ganska stort som område. Hur ska jag kunna lära mig detta och är det ens viktigt just nu?
Ett steg i taget
Rom byggdes inte på en dag, inte heller Inbound Marketing. Egentligen är det inte så svårt att förstå som koncept. Det är heller inte svårt att komma igång. Utmaningen ligger i att leverera kvalitét i det. Det är just kvalitét som är nyckelordet inom innehållsmarknadsföring som det heter på svenska. Det absolut viktigaste är vad det är för innehåll du sprider och framförallt till vem. Våra Buyer Personas är grunden i allt vi gör. Det är fiktiva människor som vi kommunicerar ett riktat och konkret budskap till. Du kan läsa mer om hur du sätter upp dina egna Personas i ett tidigare inlägg här.
Är området för omoget?
Nu är ett bra läge för att börja planera inför kommande år. Det är nu du kan prata ihop dig med ledningen, teama upp med säljchefen och tillsammans sätta målen för nästa år. Genom att ha en tydlig plan för hur du ska jobba med Content Marketing kommer du ligga steget före konkurrenterna. Jag får ibland frågan om det är för tidigt att börja jobba med detta? Är vi inte tillräckligt mogna? Jag skulle svara att om vi fortfarande sitter och mailbombar och spammar våra kontakter med mailutskick som inte är riktade alls och med ett innehåll som är relativt ointressant, då är vi definitivt mogna att ta nästa steg. Vi behöver ta nästa steg, våra kunder förtjänar det!
Att leda och inte följa efter
Vi på Structsales pratar ofta om att leda och utbilda våra kunder. Vi vill var den som sätter förutsättningarna och styr en dialog, vi vill inte bli kontrollerade. På så sätt har vi en bra känsla för vart vår kund är på väg och hur han uppfattar vårt varumärke. Inbound Marketing ger oss denna möjlighet, att positionera oss på det vis vi vill bli uppfattade.
Komplex försäljning behöver Content
Speciellt inom komplex försäljning är vikten av att positionera sitt varumärke stor. Mycket större än om du t.ex jobbar med kortare säljcykler och enklare produkter. Det är med långa dialoger som kanske sträcker sig över 12-18 månader det är viktigt att finnas "top of mind" med relevant innehåll.
Börja med det enkla
Vi har tagit fram en checklista för dig som jobbar som marknadschef. En lista som ger dig grunderna i att komma igång med Inbound Marketing på ditt företag. Vill ta ta chansen och vara en ledare internt, så tycker jag att du ska hämta ner vår guide kring hur du snabbast kommer igång och vad som är viktigt initialt.