Komplex B2B-försäljning

Varför jag föredrar Whiteboards framför Powerpoints

Oliver Lopez
Oliver Lopez 20 nov 2013 3 minuters läsning

whiteboard

Din chans att imponera på kunden är här, det är dags för kundmötet - fram med projektorn och kör... eller?

Hur ser dina förstamöten med kund ut? Är du typen som slänger upp din dator, sätter på projektorn och kör ditt mantra tills någon av deltagarna somnar?

Nu hör det inte till vanligheterna att kunderna somnar under presentationerna även om jag själv har varit på ett par möten där det hände. Kanske är det vanligare än vi tror. Min nästa fråga är om du som så många dåliga och oengagerade säljare slänger upp din bild med kundreferenser eller nya produkter i början av presentationen?

Jag skulle säga att de flesta yrkesmän som någon gång är ute hos kunder eller för den delen ansvarar för att hålla presentationer internt för sina kollegor, väljer att använda Powerpoint. Powerpoint som alternativ kan fylla sitt syfte i vissa fall men inför ett möte med 2-3 personer tycker jag att vi kommer väldigt långt med en whiteboard, vi kommer mycket längre än vi kommer med en dator och en projektor. Genom att välja en förberedd presentation på datorn begränsar vi oss väldigt mycket, vilket gör det svårt för oss att byta spår om mötet skulle ta en ny vändning helt plötsligt.

Hur trygg är du i materialet?

En stor anledning till varför vi väljer en dator och projektor är för att vi inte är tillräckligt säkra på vårt innehåll och eftersom de flesta som håller en powerpointpresentation fokuserar på att fylla den med mycket text och få visuellt tilltalande bilder, bekräftar bara det jag säger. Är vi väldigt kunniga i materialet eller ämnet, vill vi snarare inleda till en interaktion mellan oss och kunden, något som är omöjligt i samband med en förberedd presentation. Du kanske borde läsa på lite mer innan mötet, på så sätt känns du både mer genuin och intressant.

Att kunna sväva ut

Någonting som jag själv märker under mina kundmöten är att jag har möjlighet att sväva ut och glida in på sidospår, för att sedan hitta tillbaka till kärnbudskapet och hålla den röda tråden i min dialog. Just dialogen är en viktig del, för genom att stå framme vid tavlan och rita, kan jag bjuda in kunden till tavlan för att få kunden involverad i min presentation. Inte sällan slutar mina möten med att kunden vill fota tavlan efteråt, vilket jag ser som ett besked på att mötet varit intressant.

David Paradi, en erkänd expert inom ämnet powerpoint skriver på www.thinkoutsidetheslide.com varför vi inte tycker om powerpoints

  1. Presentatören läser innantill. Istället för punktlistor används hela meningar
  2. Texten var så liten att jag inte kunde läsa den
  3. Svårt att se slidsen p.g.a dåligt färgval
  4. Alltför komplexa grafer och diagram

Låt mig kommentera ovanstående utifrån min egen verklighet:

Presentatören läser innantill

En av de vanligaste frustrationerna jag själv upplever då jag ser presentationer eller jobbar med kunder som tagit fram sina egna. Det är tragiskt att se hur vi läser innantill från de texter vi har på skärmen. Som jag nämnde innan så är detta oftast av den enkla anledningen att presentatören inte har tillräckligt med kunnande i ämnet eller presentationen specifikt och därför måste använda materialet för att se till att han inte missar någonting och inte går utanför manus.

Istället för punktlistor används hela meningar

Genom att använda punktlistor gör vi det lättare för åskådarna att fånga in det som sägs. Annars blir det svårt att fokusera och hitta rätt i presentationen.

Texten var så liten att jag inte kunde läsa den

Att använda samma storlek som vi gör i ett worddokument är inte bra när det gäller presentationer. Precis som att vi tjänar på att ha stora vackra bilder, är det att föredra att ha stor fontstorlek om vi vill att åskådarna skall ta till sig det vi säger. Tips: Eftersom du inte skall fylla din powerpoint med massor av meningar och text, så kommer det se mycket bättre ut med stora fonter till de 1-3 meningarna du bör ha som max per slide.

Svårt att se slidsen p.g.a dåligt färgval

Att inte kunna använda färgerna på rätt sätt är vanligt. Vi tycker kanske att det är trist med svartvita presentationer och eftersom vi bara har text och inge bilder känner vi att vi vill göra det hela lite mer intressant genom att lägga en gul text mot grön bakgrund. Ingen bra idé. Pröva att använda accentfärger istället och få dessa att fokusera på en viktig del i texten, det fungerar som att ta fram något med hjälp av fetstil.

Alltför komplexa grafer och diagram

Diagram är bra, visuella bilder som får oss att se ett budskap är mycket bättre en massor av text. Problem uppstår när vi gör det för omständligt, vilket tyvärr ofta är fallet. Har du själv kanske någon gång klistrat in en tabell från excel i din powerpoint? Hur bra blev det egentligen? Behövde du all den infon som fanns där?

Jag skulle även vilja lägga till min egna favorit till listan, nämligen att vi har en uppsjö slidse i vår presentation. Det kan inte vara ok att trycka ner, för det är det vi gör, 20-30 slides i halsen på kunden under vårt första möte. Ändå ser jag detta ske gång på gång utan att presentatören reflekterar över vilket intryck det ger.

Oavsett hur du väljer att sköta din presentation så är det viktigt att komma förberedd. Hämta gärna ner vår guide i hur du kan komma redo till dina framtida möten.

Hämta guiden här

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Please upload the image
Inbound Marketing

Funkar bloggande fortfarande för att driva trafik?

30 okt 2015
Yusuf Hasanogullari Yusuf Hasanogullari
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Företagspresentationen - det första intrycket

14 jan 2012
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Komplex B2B-försäljning

Ge upp eller fortsätta försöka

08 sep 2011
Oliver Lopez Oliver Lopez