Tre saker som gör dig framgångsrik som marknadschef
Då har det blivit dags att stänga våra böcker för året och ladda inför nästa år. Hur tänker du se till att din existens som marknadschef är lika berättigad nästa år som detta?
Vi som jobbar med marknadsföring har haft ett år med mycket högt tempo och mycket nyheter. En av de stora trenderna som fortfarande har en lång bit kvar att vandra är Inbound Marketing. Det är ur ett marknadsföringsperspektiv extremt intressant utifrån t.ex. ett ROI perspektiv.
Säkert har du precis som andra av våra kunder upplevt att trycket på din avdelning utövas mer än tidigare och kraven på mätbarhet ökar för varje månad som går. Hur bemöter du detta? Har du något bra svar till din VD när han undrar varför dina leads inte omvandlas till affärer? Att säljarna inte vet hur de ska ta vara på dessa är en dålig ursäkt, det är ditt ansvar som marknadschef att se till att säljarna ser värdet!
Du är mittfältsstrategen som skall hjälpa dina medspelare att leverera
Tillåt mig göra en haltande idrottsliknelse där jag ser dig som den kontrollerande och styrande lagmedlemmen. Visst har du anfallare som ibland gör mål men utan dina passningar är de ofta helt vilsna. För visst är det så? Visst känner du ett lätt obehag då säljarna är ute och träffar nya kunder för första gången? Visst är du orolig för hur de presenterar och framhäver varumärket? Det vet jag att du är.
Du vill veta att säljarna presenterar ditt företag på ett specifikt sätt, det är självklart. Frågan är bara hur du kan få säljteamet att inse detta. Här följer nu tre saker som gör att du kan närma dig detta mål. Det är ett måste om du vill leverera även under nästa år.
1. Se till att utbilda säljarna i Inbound Marketing och varför varumärket är viktigt för försäljningen
Genom att få säljarna att förstå att positioneringen av varumärket både kan hjälpa eller stjälpa er försäljning bör du få med dig dina säljare på tåget. En strategisk positionering som expert och rådgivare i er domän kommer att ge säljarna en bra grund att stå på redan innan första kundbesöket genomförs. Se till att säljarna använder sina LinkedInprofiler på det sätt de skall användas, som värdeskapare och inte som CV:s. Se till att säljarna delar grupper med era potentiella kunder. Ge säljarna rätt förutsättningar och verktyg för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt i dialogen med kund.
2. Skapa ett internt SLA och börja mäta marknadsaktiviteterna - på riktigt!
Se till att tillsammans med säljchefen och ledningen, skapa ett SLA (Service Level Agreement) mellan sälj och marknad. Detta gör du för att dela ansvaret. Med ett tydligt SLA kan inte säljarna längre klaga på dåliga leads som inte leder någonstans, förutsatt att du levererar leads enligt ditt SLA. Skulle du däremot inte följa SLA:t har säljarna samma rättigheter att ifrågasätta din avdelnings insats.
3. Börja skapa högkvalitativt innehåll och rikta detta mot din målgrupp online
Sluta att fokusera på räckvidd, mäta click eller generell trafik till sajten. Försök istället att utgå ifrån dina Buyer Personas i all kommunikation du gör under året. Jag menar verkligen all kommunikation, för har du ingen tydlig målbild med dina marknadsinsatser ås är du förlorad redan innan du startar. När jag pratar om innehåll, eller content, pratar jag bl.a om:
- Blogginlägg
- Checklistor
- Whitepapers
- E-böcker
- E-postutskick
- Webinars
- Frukostseminarium
- Rapporter
- Böcker
Vill du ha hjälp i hur du skall prata med säljarna och positionera dig, tveka inte på att ta kontakt med oss.
Nedan finns även en länk där du kan ladda ned vår guide för hur du ska komma igång med din Inbound Marketing satsning