Inbound Marketing. 2013 har varit året då detta begrepp vuxit sig starkare än någonsin. Nästa år är året då vi i Sverige på riktigt kommer ta till oss detta. Jag utgår ifrån vår värld på Structsales, som är komplex försäljning och marknad med kunder inom B2B. Det är här det kommer att explodera fullt ut. Så häng med för att vara förberedd inför nästa år och vara ledare och inte följare.
Det finns ett begrepp som är väldigt likt Inbound Marketing, jag tänker på Content Marketing. Så vad är då den riktiga skillnaden mellan de två? För att förenkla det lite, vilket vi måste göra eftersom det finns så många åsikter om vad som är vad, så tänker jag presentera de grundläggande skillnaderna här.
Skillnaden mellan Inbound Marketing och Content Marketing
Inbound Marketing är ett helt flöde som har till syfte att attrahera potentiella kunder till att köpa våra tjänster och produkter. Flödet vi pratar om här är att leda en okänd surfare till att bli en subscriber som sedan bli ett lead, för att i slutändan bli kund. Det är så HubSpot definierar sitt flöde och som ledande inom Inbound Marketing har de jobbat på samma sätt sedan 2006. Vi på Structsales jobbar med HubSpot och är Certifierade i deras verktyg. Vi tycker att deras metodik är spännande och lever även som vi lär. Både på vår hemsida och i vår kunddialog jobbar vi efter denna metodik.
Content Marketing har funnits i många år. Content Marketing är inte uteslutande kopplat till det digitala som Inbound är, utan Content Marketing kan genomföras på webben likväl som via en tryckt tidning eller ett magasin. Content Marketing är en del av Inbound Marketing. Utan bra Content, eller på svenska innehåll är inbound-metodiken värdelös. Det är snarare mer skadligt än att det gör nytta, att skapa dåligt innehåll. Det förstör ditt varumärke och det är det sista du vill.
Varför använder vi Inbound Marketing?
Vi använder detta för att vi vill stärka vår position som expert inom vår domän, som jag så ofta har pratat om tidigare. Insiktsförsäljning handlar om just detta och Inbound Marketing har givit oss ytterligare kanaler att göra detta i. Tidigare har jag pratat om att vi på möten och via telefon skall utmana och ifrågasätta våra kunder. Vi vill komma med nya insikter som får våra kunder att tänka i nya banor. Inbound Marketing ger oss en plattform till som vi kan använda för att kommunicera det vi vill till fler och att göra detta riktat mot våra Buyer Personas.
Hur stort kan Inbound Marketing bli under 2014?
Jag tror personligen att 2014 kommer att bli året då Inbound Marketing slår igenom på stort. Jag pratar om de företag i de branscher där vi inte ens funderat på Inbound tidigare. Jag pratar om branscher som konsultbranschen, utbildningsföretag, eller andra företag som har ett behov och en vinning i att positionera sig som det ledande företaget i sin nisch. I den isolerade värld där tidigare bara e-handelsföretag och andra B2C företag pratade om Inbound Marketing, har nu även B2B företag tagit plats. Faktum är att det numera är mest B2B och företag med stora affärer och komplexa lösningar som tittar på Inbound. Av denna anledning tror jag att Inbound kommer att explodera på riktigt under 2014.
Har Inbound satt stopp för traditionell försäljning?
Under inga som helst förutsättningar har Inbound satt stopp för den försäljning vi har ägnat oss åt under alla år. Inbound Marketing i kombination med Insiktsförsäljning är dock ett extremt starkt vapen i kriget om kunderna. När jag säger försäljning menar jag konsultativ försäljning som utgår ifrån kundens problem och utmaningar, men detta innebär inte alls att vi inte skall vara reaktiva i vår försäljning. Trots att verkligheten har förändrats och i många fall till köparens fördel, är vi fortfarande, eller kanske mer än någonsin, i behov av den sortens försäljning som hjälper kunderna att tänka i nya banor och att utmana sitt eget tänkande. Den som bara låter kunden styra och ta alla beslut i affärsprocessen kommer att hamna i priskrig med konkurrenter och som jag tidigare har skrivit där det här det sista läget vi vill hamna i. I samma stund som vi hamnar i en prisdiskussion har vi tappat allt värde i vår affär, vi har helt enkelt inte lyckats förmedla upplevt värde för kunden.
Hur kan Inbound hjälpa försäljningen?
I detta blogginlägg har jag tidigare skrivit om Inbound Marketing och hur det förhåller sig till marknad och försäljning. För att svara på frågan jag precis ställde i rubriken så tror jag väldigt stark på kombinationen inbound och försäljning. Det är egentligen ganska enkelt som koncept när du greppar det. I samma ögonblick som du inser kraften i Inbound Marketing, finns det ingen återvändo.
Att positionera ditt företag som expert i din bransch ger dig många fördelar, här följer några av dessa:
- Du kommer att få kunderna att komma till dig med frågor kring de områden ditt företag är expert inom
- Du kan ta bättre betalt eftersom dina kunder vet att du är bäst på det du gör
- Ditt företag kommer att bli omtalat i sociala medier och även mun-till-mun, eftersom människor gärna rekommenderar bra personer och företag till sina egna kontakter
Tänk dig bara att dina säljare till nästa kundmöte kommer extremt mycket bättre positionerade än innan, tack vare att marknadsavdelningen har lyckats ta den position ni förtjänar, som rådgivare. Resan mot affär blir så mycket enklare med rätt förutsättningar.
Är du intresserad av att veta mer kring Inbound Marketing? Ladda ner vår guide "Kom igång med Inbound Marketing"