BOKA HUBSPOTDEMO
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Varför når inte dina säljare sina mål?

Utmaningen är stor bland säljorganisationer Hos majoriteten av de bolag vi träffar så är det här i särklass det mest återkommande som kunden tar upp som sin största utmaning. Senaste kundmötet jag satt på fick jag höra, den n...

Robin Berglund

  • 18 feb 2020
  • 3 min läsning

Hur du använder sociala medier för försäljning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Vi som jobbar inom B2B, är det annorlunda än hur andra bör använda dessa verktyg? I detta korta blogginlägg får du en första inblick i detta. Hur ska vi egentligen förhålla oss till sociala medier?

Prata eller lyssna?

Tänk igenom vad du vill kommunicera med ditt varumärke på de olika sociala plattformarna. Är det sälja du försöker göra så ligger du readan lite efter. Det finns oskrivna lagar som säger att du skall hantera t.ex. Twitter som ett cocktailparty. Vill du uppfattas som trevlig under festen, så kan det vara bra att låta någon annan prata. Måste du trots allt prata, så prata om annat än ditt eget företag.

Känn dina följare

Precis som i övrig kommunikation utanför sociala medier, måste du känna till dina Buyer Personas innan du ens funderar på att tweeta eller posta på Facebook. Vad har du för syfte och mål med det du precis skrev? Vem är det du pratar med? Vi har alla olika roller och intressen. Har du gjort ditt förarbete kring dina Personas, bli allting mycket enklare.

Alldeles för många av oss kommunicerar idag till en bredmålgrupp, utan något tydligt mål med kommunikationen. Detta är inte effektivt varken i det korta eller långa loppet. En fråga vi dessutom bör ställa oss är var våra kontakter rör sig i den sociala världen. Är det verkligen intressant att kommunicera via vår Facebooksida om våra kunder inte ens finns där? Min egen erfarenhet är att det är LinkedIn som driver leads och kontakter för över 80% av alla de kunder vi jobbar med och kommer i kontakt med. Det kan löna sig att synas på andra sociala medier med, fast då måste det finnas en plan.

Sälj värde

Det kanske lockar att kommunicera ditt senaste erbjudande när du fångar upp en diskussion. Det kanske är så att dina tjänster passar perfekt för det som efterfrågades i flödet på twitter som du just läste. Rådet här är ändå att svara med förslag på hur personen skulle kunna lösa sitt problem, inte att han kan lösa det med din tjänst. Länka istället till ett blogginlägg du skrivit, eller innehåll på någon annan sajt. Sen kan kunden själv hitta tillbaka till dig. Jag säger inte att du ska låta bli att kontakta den som behöver din hjälp, bara att du ska låta ett lager komma emellan innan ditt "sälj" kopplas på.

Vill du kommunicera mer riktat och har koll på vem du pratar med?

Hämta ner vår mall för hur du skapar din Buyer Persona här.

 

Oliver Lopez

Mest läst