Hur du använder LinkedIn för bättre affärer
1. Använd LinkedIn som en förlängning av ditt eget CRM
När du loggar in på LinkedIn kan du göra sökningar som du sedan sparar. Är det så att du letar efter marknadschefer i Malmö, som jobbar på företag med över 250 anställda inom event-branschen, så gör du den avancerade sökningen och sparar den sedan för framtida referens. Varje dag eller vecka kan du nu bli uppdaterad på träffar som stämmer överens med din sökning. Det går det även att anteckna saker som telefonnummer och dialoger vi har haft med kontakter, detta kan du göra direkt på personens profil. Det är ju ingen hemlighet att LinkedIn håller på att bygga upp sitt "eget" CRM som de vill att vi ska använda. Det betyder inte att vi bara ska använda LinkedIn men det finns mycket matnyttigt att hämta där!
2. Ta del i olika gruppdiskussioner
Jag pratar hela tiden om att det är extremt viktigt att vara en rådgivare och expert inom sin bransch eller sitt område. Finns det en bättre möjlighet att visa detta än genom att ta del i diskussioner i de grupper där dina kunder finns? Förutom att deltaga i andras dialoger är det bra att vi själva delar med oss av information och innehåll vi tror våra kunder uppfattar som intressant. Länka till blogginlägg eller andra landningssidor för att få dina kunder att aktivt visa att de är intresserade av det du skriver. Den som inte visar intresse har du inte lyckats väcka intresse hos ännu. De som faktiskt kickar sig vidare till din blogg har ju visat att detta verkar intressant. Använd gärna ett verktyg för att analysera från vilka sociala medier eller i vilket nyhetsbrev, landningssidor dina leads kommer från. Vi själva jobbar med Hubspot.
3. Använd möjligheten att kontakta okända
Genom InMail har vi möjlighet att kontakta okända personer som vi tror kan vara intresserade av vårt erbjudande. Beroende på vilken medlemsnivå du har på LinkedIn, kan du skicka fler eller färre In-mails. Jag tycker det är värt pengarna att gå upp från gratisnivån till nästa men du kommer en bra bit på vägen med den nivå som inte kostar någonting. Det är även känt att det är mindre brus och betydligt färre mail som kommer till din LinkedInprofil än till din inkorg i Outlook eller andra mailprogram. Utnyttja detta! Är det så att du inte får svar, då får du dessutom tillbaka din "credit" och kan maila någon annan istället. Ett tips är att börja med andra gradens kontakter. Här har du en gemensam kontakt med den du försöker att kontakta och vägen till ett möte blir enklare. OBS! Även om det är en kontakt till en kontakt måste vi vara pålästa och förberedda innan vi tar kontakt. Att jobba med Insiksförsäljning har fler och fler börjat inse vikten av, vi har pratat om detta i snart fem år. Tänk på att det är insikterna kunden köper initialt och inte dina produkter!
4. Använd hävstången av ditt kontaktnät
Det finns en stor fördel i att ha ett brett kontaktnät på LinkedIn. Bara genom att kunna bli introducerad via en gemensam kontakt till den kund du försöker få till ett möte med, stärker dina möjligheter avsevärt. Fundera själv på vad som känns bäst, att bli föreslagen en person via en befintlig relation, eller bli uppringd av någon som du inte känner till alls. Idag görs fler affärer än någonsin via kontakter och relationen är ett viktigt första steg. Relation i sig är däremot obetydlig, eftersom du i dagens arbetsklimat måste bevisa ditt värde innan du får gå vidare i en affärsdialog. Det finns många säljare som är duktiga på att småprata och fika, dessa gör sällan de största affärerna.
Vill du prata mer försäljning med oss - kontakta oss - vi älskar att prata om sälj i alla dess former!